Annons

Annons

Julbordets 5 bästa!

Annons

Under julen kan det ofta bli ett överflöd av mat. Vi har tagit hjälp av dietisten Anne-Li Isaxon som lyfter upp fem favoriter som gör det lätt att äta extra nyttigt under helgerna. Vill du har fler tips om hur du kan äta både gott och nyttigt i jul hittar du det här!

shutterstock_213068314_jpg

FISK
– Julbordets fisk, som ofta är sill och lax, är utmärkt mat ur näringssynpunkt och dessutom god i olika former och inläggningar. Många undrar om lagen är för söt när det gäller sillen, men för att fisken ska hålla i inläggningarna och inte göra oss sjuka behövs en viss mängd socker, salt och ättika. Dock dricker vi ju inte lagen och därför brukar jag inte tycka att man behöver tänka på det. Det är ju fisken, och inte lagen, som vi äter!
Innehåller: Selen, jod, D-vitamin samt omega-3-fettsyrorna EPA och DHA, som kan minska risk för hjärt-kärlsjukdom .
Livsmedelsverkets råd om att äta fisk 2–3 gånger i veckan är ett bra råd. Under juletiden är det nog många som kommer upp i den rekommendationen.

shutterstock_162788168
KÅL
– Alla sorters kål – oavsett tillagning – är nyttig. Dessutom innehåller kål få kalorier, vilken kan vara bra att tänka på om du under julen är orolig för att gå upp i vikt. Kål kan därför gärna få en större plats på tallriken.
Innehåller: Folat (folsyra), kalium och C-vitamin. I de kraftigt gröna sorterna finns också rikligt med vitamin K.

julagg-shutter
ÄGG
– Ägg kan användas till många olika maträtter under julen. Till stanningar, omeletter, ägghalvor och äggröror med t ex lax, lök som kan sättas på en halv avokado.
Innehåller: Protein, selen och B12. B12 behövs bland annat för neurologiska funktioner i kroppen samt vid blodbildningen. Ett ekologiskt ägg innehåller ca 60 % av rekommenderat dagligt intag av B12. Äggulan, som är den som innehåller fett, innehåller också vitaminerna D, E och A. Ägg innehåller även kolesterol och därför är många försiktiga med att äta det. Flertal studier har visat att vi kan äta upp till ett ägg om dagen utan att risken för hjärt-kärlsjukdomar ökar.

shutterstock_66162967_jpg
NÖTTER OCH MANDLAR
– Nötter och mandlar är bra och nyttiga som tilltugg eller mellanmål och innehåller en hög halt omättade fettsyror, vilket är bra fett, men också protein, vitamin E, B6 samt mineralerna magnesium, zink, koppar och kalium samt en del järn. Studier har visat att de som äter nötter regelbundet, varje dag eller några dagar i veckan, minskar risken för hjärt-kärlsjukdom.
Valnöten skiljer sig något från de andra nötterna, genom att den innehåller förhållandevis mycket av omega-3-fettsyran alfalinolensyra. Fyra till fem valnötter per dag innehåller dagsdosen av omega-3-fett för vuxna.
Paranöten är också en bra selenkälla och innehåller också en hel del antioxidanter.

shutterstock_92245285_jpg
FRUKT
– Julen är ett ypperligt tillfälle att smaska i sig härliga apelsiner och clementiner, men också juläpplen. De är väldigt goda och nyttiga att äta som de är eller att blanda ner i en sallad. En apelsin och en clementin tillsammans ger dagsbehovet av C-vitamin för vuxna. Frukt ger också bra med fibrer, vilket är bra för bland annat vår tarmfunktion.
Torkade frukter, som fikon, dadlar och aprikoser, är mycket sötare än färska och innehåller mer kalorier. De är dock ett mycket nyttigare alternativ av godis och är en bra källa till fibrer, järn och andra mineraler.

Källor: Livsmedelsverket, boken Näring och hälsa av Ulla Johansson

Läs mer: Kanderade festnötter
Läs mer: Smarta mellanmål
Läs mer: Gott och grönt!

Läs också:

Dela
(0)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…