Annons

Annons

Jag har stor respekt för pengar från min uppväxt!

Förtidspensionärer som blivit lurade på pengar och hundägare som hamnat i kläm hos försäkringsbolagen. Som programledare på Plus får Åsa Avdic ta emot många rop på hjälp.
– Jag har en stor respekt för pengar från min uppväxt, vi var ofta ganska panka, säger Åsa i Hemmets Veckotidning nr 18.

Annons

Hon köper inte trisslotter, förlorar sig inte i onödiga prylar på loppis och kastar sällan mat som går att röra ihop till en pastasås. Redan innan Åsa Avdic, 37 år, tog över som programledare för SVT:s flaggskepp ”Plus” hade hon en sund syn på konsumtion.
– Goda vänner till oss införde köpstopp. De hade åkt till Ikea en söndag utan anledning och kände en fadd smak när de insåg att de roade sig genom att konsumera. Så under tre månader förbjöd de sig själva att köpa annat än mat och sådant som de verkligen inte kunde leva utan, till exempel vinterstövlar till barnen, säger Åsa, tacksam över att hon aldrig behövt ta till ett lika drastiskt beslut för att få rätsida på sitt liv.
– Jag är ingen prylmänniska och har ingen dyr hobby. Men jag gillar idén med köpstopp. Jag tror det är bättre att göra något radikalt än att tro att man ska spara in tre kronor på osten, säger Åsa.
Åsa är nu inne på sin fjärde säsong som programledare för SVT:s Plus. Tillsammans med Charlie Söderberg och Mathias Andersson från TV3:s gamla ”Lyxfällan” hjälper hon konsumenter som hamnat i kläm. Det engagemang som vi ser i TV-rutan är äkta.
– Det är ett hedersuppdrag att bli insläppt i människors vardagsliv, säger Åsa.
Och visst händer det att hon blir arg på riktigt.
– Min man brukar säga, att om man bara får mig engagerad i en sak, då är jag som en operasångerska vid sin sista aria. Jag kan bli väldigt arg när jag får höra värdelösa argument från företagen. Men det syns inte alltid i TV. Jag blir mer som en lugn, svart vägg, säger Åsa.

Lägenhet i stan och stuga i skogen

Åsa bor i lägenhet i centrala Stockholm med sambo och två barn, en flicka som är 5 år och en pojke som är 3. I familjen ingår också en hund, en 7-årig borderterrier. Varför inte villa? Har jobbet på Plus gjort henne rädd för stora kostnader och stora beslut?
– Vi har valt att köpa stuga i stället. Där är vi ofta, året runt. Jag är väldigt nöjd med kombinationen lägenhet i stan och stuga i skogen. Det känns inte värt att flytta från stan när man samtidigt vet att man skulle sitta två timmar i bilkö varje dag. De timmarna ägnar jag hellre åt barnen, säger Åsa.
Just föräldraskapet har förändrat hennes konsumentbeteende starkt, kanske mer än fyra år på radions ”Plånboken” och snart två år på ”Plus”.
– Helt plötsligt har säkerhet blivit en aspekt. Bilstolar, leksaker – allt ska vara säkert, samtidigt som jag blivit mer mottaglig för konsumentlarm som bepanthenplast i nappflaskor. Bytt bil har vi också gjort. Tidigare hade vi en riktig skruttbil, en sardinburk på hjul som inte klarat en krock med en cykel, säger Åsa.
I sin blogg på Plus hemsida har hon skrivit arga inlägg om opraktiska barnkläder, men som kund är hon annars inte speciellt ”gnällig”, säger hon.
– Jag skulle köpa en överdragströja till min flicka och blev arg när det enda jag hittade var en ljusrosa, hålstickad knytkofta. Inte ens jag hade kunnat bära en ljus knytkofta utan att fastna och spilla ner mig före lunch. Men annars är jag inte gnällig, för det är ingen bra livskvalitet att vara konstant missnöjd. Det är bara att hacka i sig att man råkar få betala tre gånger för mycket för en taxiresa i Marrakech eller att halsbandet med de vackra stenarna visade sig vara av plast. Det har faktiskt hänt mig…

Åsas bästa konsumenttips:

Välj rätt från början
Vad du än köper så är det lättare att bli nöjd om du köper rätt produkt från början. Fundera över ditt behov: Vad kommer jag att använda saken till? Vad är jag beredd att betala? När du satt dina ramar, kan du börja kolla upp olika produkter och jämföra priset. Ett vanligt skäl till att vi blir missnöjda är att vi köper en alldeles för komplicerad produkt som vi sedan tycker blir för dyr – en superkomplicerad smartphone, trots att vi bara ringer och sms:ar, som vi sedan betalar 500 kr i månaden för, år efter år, helt i onödan.
Ta reda på vad som gäller
Vi har en mestadels bra konsumentlagstiftning i Sverige, men många känner inte till sina rättigheter. Kolla upp vad som gäller, läs villkor och glöm inte det finstilta. Även om det är trist för stunden.
Bråka på rätt sätt
Blir du missnöjd och vill reklamera, var vänlig och korrekt när du tar kontakt med företaget. Utgå ifrån att ni gemensamt ska lösa problemet med varans bristande kvalitet. Att börja med att skälla ut butiksbiträdet (som sannolikt inte är den som pillat bort knappen på din telefon) är att göra reklamerandet onödigt svårt. Vill de inte tillmötesgå dina krav – ta det ett steg upp i företagsorganisationen. Alla butiksbiträden kan inte konsumentköplagen utan och innan. Om det inte hjälper, utan det ändå skär sig – övergå till skriftlig kommunikation. Det kan vara bra att ha skriftligt på när du kontaktat företaget och hur de bemött dina önskemål, om du sedan vill gå vidare och exempelvis ta ditt ärende till Allmänna reklamationsnämnden.
Välj dina krig
Som konsument kan du inte alltid bli nöjd. Spara din stridslust till de riktigt dåliga köpen och de riktigt missledande villkoren. Och när du stöter på sådana – då ska du bråka!

Läs mer om Åsa i tidningen där du också kan tävla och vinna hennes nya bok ”Rätt åt dig – så blir du en lyckad konsument” (Ordfront).

Foto: Kurt Pettersson

Läs också:

Dela
(0)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…