Annons

Annons

Hur får jag i mig tillräckligt med D-vitamin?

Dela
(0)

HUSLÄKAREN. Jag är en kvinna, snart 75 år, som undrar över D-vitamin. Vad är det bra för mer än att skelettet ska hålla sig starkt? Jag vet att D-vitamin finns i mjölk och att det bildas när man är i solen. Hur ska jag, som inte är någon större mjölkdrickare och inte heller tycker om att sola, få i mig vitaminet på annat sätt än att äta tabletter? Hur mycket ska man då behöva ta varje dag i tablettform?
Tacksam för ett råd

Annons

Ett vitamin är ett ämne som behövs, om än i mycket små mängder, för att kroppen ska utvecklas och fungera normalt. Vitamin D, som tillhör de fettlösliga vitaminerna, är lite speciellt och skulle mer kunna liknas vid ett hormon. Detta eftersom vi själva kan bilda vitaminet i huden under inverkan av solljuset. Det är faktiskt så att huvuddelen av kroppens vitamin D bildas i huden. När en vuxen person vistas i solen med bara badkläder på kan mer än hela dagsbehovet bildas under 15–30 minuters tid.
Ett problem för oss som lever i solfattiga områden är att vi inte bildar tillräckligt med D-vitamin i huden under den mörkare delen av året, ungefär från höst- till vårdagjämning. Att sola i solarium stimulerar inte bildningen av vitamin D i huden. Det D-vitamin som inte bildas i huden får vi i oss med födan i livsmedel som fet fisk, lever, äggula, feta mejeriprodukter, vitaminberikade mejeriprodukter och svamp som t ex karljohan och kantareller.
Det är väl känt att vitamin D har mycket stor betydelse för upptag och omsättning av kalcium och fosfor i skelett och tänder. Det är D-vitaminet, i kombination med kalcium och fosfor, som gör att skelettet får sin styrka. Nya rön visar att vitamin D också har stor betydelse för ett flertal andra viktiga processer i kroppen.
Man har också funnit stöd för att vårt, i nuläget, rekommenderade dagliga intag är för lågt och att fler skulle behöva ett regelbundet tillskott av extra vitamin D. Den aktuella rekommendationen vad gäller dagligt intag av vitamin D är att barn över 2 års ålder och vuxna under 75 år behöver 10 mikrogram = 400 IE (internationell enhet). Vuxna över 75 års ålder behöver däremot 20 mikrogram = 800 IE. Under den, ganska korta, tid på året vi är exponerade för sol är behovet lägre. Man bör inte på egen hand öka intaget av D-vitamintillskott utan att först diskutera med sin läkare. Ett alltför högt intag kan vara skadligt för kroppen.

Har du en fråga till husläkaren? Mejla oss här! 


Läs mer om:

Dela
(0)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…