Annons

Annons

Här är höstens roligaste träning!

En av de viktigaste saker när det gäller träning är att du har roligt, då blir det lättare att göra det till en god vana. Vår sjukgymnast Åsa Rippe har valt ut tre humörhöjande motionsformer som du hittar på de flesta gym. Har du inget gym i din närhet finns det kul lösningar på det också...

Dela
(75)

Zumba

Zumba

Gillar du att dansa kan zumba bli din nya favoritträning! Zumba är en populär träningsform där man blandar latinoinspirerad dans med fartfylld musik.

Bra för: Alla svängiga höft- och skakrörelser som ingår i ett zumbapass blir dessutom en perfekt träning för både mag- och ländryggsmusklerna, ben och rumpa. Det är också en konditions- och pulshöjande träning som, när du blir lite mer varm i kläderna.

Annons

Bränner mellan 400 och 600 kalorier på en timme!

Passar: De flesta, även om den mest ovane kanske ska börja lite försiktigare. Det här är en bra nivå på motion och rolig med härlig musik.

Cirkelträning

Cirkelträning i maskiner

På många gym kan du träna cirkelträning i maskiner, antingen i grupp eller på egen hand. Men ofta blir det både roligare och mer peppande om du tränar med en grupp. Under ett cirkelpass går du runt bland ett 10-15 tal olika styrketräningsmaskiner och tränar cirka 1-2 minuter på varje, innan cirkelledaren eller en grön/röd lampa signalerar att det är dags att byta övning. Passet inleds alltid med en pulshöjande uppvärmning.

Variation! Cirkelträning är ett bra sätt att få hela kroppen aktiverad och det är kul att träna ihop!

Bodybalance

Bodybalance

En skön mix av yoga, tai-chi och pilates som gör dig smidigare, starkare och lugnare. Här ligger stort fokus på andningen som, i kombination med träningen, hjälper dig att gå ner i varv och bli lugn och harmonisk.

Passar: Den stressade som vill träna och samtidigt få ett lugn. En mjukare träningsform som görs till rogivande musik. Här handlar det mer om att stärka sin inre och yttre balans än att bränna kalorier!

Använd dig av trapporna!

9789173630849-jpg.jpgTrappor finns nästan överallt, du kan vara både utomhus och inomhus, ensam eller med en kompis, du kan resa bort eller vara hemma. Att träna i trappor är dessutom både gratis och allsidigt eftersom du både tränar styrka, kondition, balans och koordination, slår författaren Sofia Sjöström ut i nya boken Trappträning: Korta, effektiva pass för hela kroppen. I boken finns både tuffare och enklare övningar, välj den form som passar dig bäst - och ha kul! Fitnessförlaget, capris 144.-

Mjuk hemma-träning

dvd1-jpeg.jpgSvårt att komma till gymmet? Friskis & Svettis dvd Träna mjukt innehåller två pass, ett kortare 10-minuters program för golvet och ett stående 20-minuters där du använder en stol, ibland för att sitta på, men oftast som ett stöd. Båda programmen tar extra hänsyn till rygg, leder och muskler och ser till att du både tränar rörlighet, styrka, hållning och balans på ett enkelt och skonsamt sätt.

Capris: 149:- på web.friskissvettis.se men den går även att köpa ute på träningsanläggningarna.

Text: Christina Mellberg

Foto: Gugge Zelander

 

Läs mer:

Rätt mat och motion för din ålder

Dansa dig friskare!

Träningen gjorde oss pigga och starka igen


Läs mer om:

Dela
(75)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…