Annons

Annons

Glömsk? Så får du bättre minne!

Mycket att hålla reda på inför julen? Känner du dig förvirrad och glömsk? Bara lugn! Vi har tagit hjälp av några experter som berättar hur du med några enkla knep kan få bättre minne!

Annons

shutterstock-194104610-jpg.jpg

 

Att plötsligt bli stående i ett rum och undra vad det var du skulle hämta är en situation många säkert känner igen. Vissa minnen behöver ledtrådar och vi hittar dem ofta om vi går tillbaka till den plats vi befann oss på tidigare, men vi kan också hjälpa vårt minne med olika tekniker. Författaren och psykologen Anna Derwinger konstaterar i sin bok Minnets möjligheter att vi lättare minns ett telefonnummer om vi grupperar siffrorna, t ex 38 59 00 i stället för att rabbla dem i en lång rad. Men minnet tar också hjälp av andra sinnen, som synen, smaken och hörseln:

Överläkare Åsa Wallin vet vad ditt minne behöver.

Överläkare Åsa Wallin vet vad ditt minne behöver.

—När du är i ett parkeringshus och ska komma ihåg var du ställde bilen. Säg högt: Bilen står på plan 3 plats 25. Så kommer du bättre ihåg, tipsar Åsa Wallin, överläkare vid enheten för klinisk minnesforskning vid Lunds universitet.

Fysisk aktivitet är en viktig friskfaktor när det gäller minnet. När vi får upp pulsen förbättras blodcirkulationen och transporten av syre och glukos till hjärnan. Studier visar att 30 minuters rask promenad, tre gånger i veckan, kan motverka ett försämrat minne och demens.

—Det är viktigt att hålla igång hjärnan precis som resten av kroppen, betonar Åsa Wallin. Man har sett i forskningsstudier att hjärnaktiva människor kan ha ett visst skydd för att utveckla demenssjukdom.

Vad är det då för gympa som hjärnan vill ha?

—Sudoko, korsord, frågesport, läsning, ljudböcker och sociala aktiviteter med familj och vänner är bra hjärngympa, men framför allt ska du göra något som du tycker är roligt. Det minskar stressen och gör dig glad och det mår vårt minne bra av. Och omvänt kan bristen på sociala kontakter och aktiviteter öka risken för att drabbas av demenssjukdomar, säger Åsa Wallin.

Minnet fungerar inte heller bra vid för mycket stress. Ofta har vi många saker på gång samtidigt vilket inte heller gör det lättare att komma ihåg.

—Vid allvarligare stress, som gör oss sjuka, påverkas minnet och hjärnans minnescentrum (hippocampus) kan visa förändringar. Men är du bara stressad under en kortare tid är det tillfälliga förändringar som kan försvinna när det blir lugnare, säger Åsa Wallin. Vid långvarig stress kan skadorna bli mer permanenta, men även här visar forskningen att vår hjärna har förmåga att återhämta sig.

Även maten är viktig när det gäller minnet. En kolhydratrik kost, som omvandlas till glukos, ger hjärnan välbehövlig energi medan alltför mycket animaliskt fett allmänt dämpar minnesförmågan.

—Högt blodtryck, diabetes och höga blodfetter ger ökad risk för att insjukna i demenssjukdom, säger Åsa Wallin. Att få ordning på sina riskfaktorer med livsstil och kost kan minska den risken. Lagom är bra, inte för mycket fett, socker och alkohol. Att äta fiberrik kost som ger låga blodsockernivåer, eller frukt, grönsaker och fisk som i medelhavskost eller japansk kost, kan också vara bra enligt vissa forskare.

Men vi har också blivit bättre på att uppmärksamma att minnet kanske inte riktigt fungerar som det ska, konstaterar Åsa Wallin.

—I dag söker personer som har minnesbesvär hjälp tidigt och ibland innan de utvecklat demens, vilket är bra eftersom det finns behandling att ge för tidig demens. Du kan ha stor nytta av både minnesstrategiträning och tidigt insatt behandling.

 

Läs mer: Träna ditt minne med enkla knep

 

7 kostråd för att få bättre minne

1. Undvik mättat animaliskt fett, fettet stressar kroppen och försämrar minnesförmågan.

2. Ladda med kolhydrater till frukosten. Kolhydraterna omvandlas till socker/glukos som ger hjärnan energi och stärker minnet.

3. Missa inte mellanmålen! En fullkornssmörgås med ost och ett glas juice ökar uppmärksamheten redan efter en kvart.

4. Frukt och grönsaker, som är rika på kalium och B-vitamin, förbättrar kontakten mellan hjärnans nervceller och ökar koncentrationsförmågan. Frossa i aprikos, banan, apelsin, potatis, tomat och baljväxter.

5. Kaffe och te (gärna grönt) piggar upp hjärnan, men inte mer än tre koppar per dag.

6. Hjärnan gillar ordning och reda, så försök äta dina tre huvudmål och två mellanmål på regelbundna tider.

7. Lugn och ro runt maten aktiverar belöningssystemet – och gör både kroppen och hjärnan nöjda.

 

 

Det är inte bara vi människor som har svårt att komma ihåg...

Det är inte bara vi människor som har svårt att komma ihåg...

 

5 knep som hjälper minnet!

1. Svårt att komma ihåg ett namn? Rabbla tyst igenom alfabetet för dig själv, tills du känner igen begynnelsebokstaven, då brukar det bli lättare.

2. Komma ihåg ny portkod? Associera till årtal som du känner igen, koden 6745 skulle kunna delas upp i två, högertrafiken infördes -67 och andra världskriget slutade -45.

3. Ramsor som vi lärt oss i skolan för att t ex komma ihåg månadernas längd är ett klassiskt exempel för att komma ihåg, men du kan också hitta på egna. Registreringsnumret JGR 123 kan t ex bli Jag Går Raskt (i tretakt) 123.

4. Ska du uträtta olika ärenden kan du skapa en historia med stödord för det du ska göra. "Granne med apoteket låg tobaksaffären som sålde lotter. Inne i den stora matvaruaffären stod mjölken och surnade, men kaffet var det extrapris på så hon blev glad."

5. Gör inre bilder för att förstärka det du vill minnas.

 

Varje ålder har sitt minne

Vårt minne fungerar olika i olika åldrar, det märker säkert den mor- eller farförälder som försökt slå sitt 5-åriga barnbarn på memory. Men det beror inte på att minnet blir sämre med åren utan handlar helt enkelt om att vi använder olika strategier för att komma ihåg, menar överläkare och minnesexperten Åsa Wallin.

—I vuxen ålder kan våra erfarenheter leda till att vi omedvetet sorterar bort vissa intryck och det ger oss sämre resultat än barnet på memory, men bättre resultat i andra minnesövningar där andra intryck är viktigare.

Och åldras vi bara normalt utan några allvarligare sjukdomar, ja då hänger hjärnan och minnet med, vi kan fortfarande lära oss nya saker och lösa problem. Det kan ta lite längre tid men slutresultatet blir lika bra som för medelålders.

—Långsamheten vägs upp av erfarenheten som den äldre har. Man kan säga att vi har olika sorters minne i olika åldrar, förklarar Åsa Wallin.

 

 

4 klassiska minnesknep

1. Säg högt det du gör t ex "Nu släcker jag ljuset!", det hjälper dig att lättare minnas vad du gjort i efterhand.

2. Sätt en lapp på kylskåpet med det du ska komma ihåg.

3. Skapa rutiner innan du går hemifrån, som ett slags checklista: spisen stängd, sladden på strykjärnet utdraget, nycklarna i fickan, plånboken i väskan etc.

4. Skriv upp viktiga tider i en kalender.

 

 

Källor:

* Bättre minne av Marianne Lesslie

* Minnets möjligheter av Anna Derwinger. Boken är slut på förlaget, men går att köpa via kontakter på författarens hemsida www.mnemonea.se.

 

Läs mer:

Minnesproblemen berodde på sköldkörteln

Fler enkla knep!

Kosten som skyddar dig

 

Av Christina Mellberg

Foto: Christina Mellberg, Shutterstock

Läs också:

Dela
(8)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…