Gammal kärlek rostar aldrig

Angelica hade egentligen inte ork att gå på festen. Men hon gjorde det i alla fall – och livet förändrades för alltid.

Dela
(0)

gammal kärlek rostar aldrig

Jag hade ingen energi att gå på Lindas födelsedagsmiddag efter att ha varit på tjänsteresa hela veckan och haft fulltecknat schema från morgon till kväll. Flyget hem var dessutom två timmar försenat så det lockade mycket mer att sjunka ner i soffan hemma än att skynda i väg till en restaurang.

Annons

Men soffan fick vänta och det blev i stället en snabb dusch och därefter taxi till restaurangen. Där var det full aktivitet och hög ljudnivå. Linda gav mig en kram och sa:

—Kom, det är någon jag vill att du ska träffa. Det här är Chris.

Linda trodde att hon presenterade mig för en potentiell dejt, men framför mig stod en man som jag känt väldigt väl men inte träffat på 15 år. På några sekunder insåg Chris vem jag var och kastade sig i min famn. Sedan började vi prata i mun på varandra.

Chris var bara i Sverige ett par dagar och hade sprungit på Linda av en slump. Linda och jag hade ingen aning om att vi kände samma Chris. För Linda var han en kollega på en filial i USA och för mig min första kärlek. Chris var killen som under mitt utbytesår i USA fick mig att för första gången uppleva hur det är att vara riktigt fjärilar i magen-kär.

Chris telefon ringde och han ursäktade sig och smet i väg ett par minuter. Jag såg mig omkring och insåg att sällskapet som vanligt bestod av en handfull gifta par och jag, den omaka som kom utan sällskap. Sedan skilsmässan för fem år sedan hade jag tvingats vänja mig vid att vara det femte hjulet på många tillställningar.

Frun blev fientlig

När jag precis skilt mig insåg jag inte hur mycket den sociala biten skulle förändras. Men min första middag som frånskild var inte en vanlig middag. En nära vän hade bjudit mig på en liten middag hemma hos henne. Det var hon, hennes man, ett gift par och jag.

När frun fick veta att jag var skild blev hon uppenbart fientlig. Hennes man och jag hamnade i en diskussion om det nya konsultbolag min arbetsgivare anlitat då det visade sig att hans firma precis avbrutit sitt samarbete med samma bolag då de var missnöjda. Frun flikade in syrliga kommentarer riktade mot mig och det blev så obehagligt att jag lämnade bordet. Jag skyllde på huvudvärk och sa inte mycket mer under middagen.

Jag var förbluffad över att kvinnan betett sig så illa mot mig. Jag var inte ute efter att erövra hennes man, jag ville bara äta middag med goda vänner.

Chris kom tillbaka efter sitt samtal och vi fortsatte vår ömsesidiga utfrågning. Vi skrattade, pratade och skämtade. Han fick mig att känna mig som den tjej jag var innan jag mötte livets motgångar. När resten av sällskapet bröt upp bestämde vi oss för att ta en promenad genom staden. Vi gick i behaglig takt och fortsatte vår härliga konversation. När kvällen blev till natt bestämde vi oss för att ses till frukost redan nästa dag, och efter en varm kram sa vi hejdå.

Fjärilar i magen

I taxin hem bubblade känslorna över. Jag kände mig glad och upplyft, tröttheten några timmar tidigare var som bortblåst. Trots upprymdheten somnade jag direkt när jag la huvudet på kudden. När klockan ringde nästa morgon studsade jag upp ur sängen och i väg till min frukostträff.

När jag såg Chris insåg jag att jag hade fått tillbaka de härliga fjärilarna i magen. Den dagen tillbringade vi tio timmar tillsammans. Vi promenerade i den vackra vårsolen, åt härliga måltider och hade förtroendefulla samtal. Det kändes som om mitt hjärta läkte ihop efter all hjärtesorg från skilsmässan och fylldes med ny kärlek för varje timme jag tillbringade med Chris.

När det blev kväll var det dags för honom att bege sig till flygplatsen och flyga tillbaka till USA. Chris kysste mig varsamt och vi sa adjö. Det var början på en fantastisk kärlekshistoria och vi har skapat mängder av härliga minnen sedan dess. Nu har vi varit gifta i tio år och han ger mig fortfarande en massa vilda fjärilar i magen.

Angelica

Greta och Ture firar två år som gifta

Nils och hans katt – en riktig kärlekshistoria!

Han fick aldrig sitt livs kärlek

Vill du dela med dig av din berättelse? Fyll i formuläret här eller mejla oss här!