Annons

Annons

Experten tipsar: Så går du dig i form

När du går minskar du risken för flera sjukdomar, du förbränner fett och blir både piggare och gladare. Gå dig till en härligare höst – vår expert bjuder på ett effektivt fyra veckors-program som garanterat ger effekt!

Dela
(8)

Gå dig i form

Att läkare skriver ut recept på promenader är ingen tillfällighet: Om du tar en rask 30-minuterspromenad om dagen så sjunker risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar med 18 %. Och för diabetiker, som har en förhöjd risk att drabbas, sänks risken med 34 %. Men även risken för benskörhet, depression och demens minskar.

Annons

Anledningarna är flera:

1. Du förbränner kalorier och går ner i vikt – övervikt och bukfetma är två riskfaktorer vid såväl diabetes som hjärtkärlsjukdomar.

2. Insulinkänsligheten förbättras och du får ett stabilare blodsocker.

3. Hjärtat och kretsloppet stimuleras så att kolesterolvärdet och blodtrycket sjunker.

4. Nya hjärnceller skapas så att din hjärna fungerar bättre.

5. Skelettet stärks så att risken för benskörhet minskar.

Men promenader är också en effektiv fettförbrännare. Tack vare det låga tempot förbränner du fett i stället för kolhydrater. Om du samtidigt minskar kaloriintaget i kosten kan du gå ner både ett och flera kilon i veckan, beroende på kroppsform!

 


Läs mer om:

Dela
(8)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…