Annons

Annons

Läs om Mia i vår sömnspecial!

Trots flera varningssignaler i form av hjärtklappning, sömnrubbningar och värk förstod inte Mia Lans att hon måste dra ner på tempot i sitt liv. Till slut orkade kroppen inte mer och hon fördes akut till sjukhuset.

Annons

– Jag var utbränd på grund av stress och det var därför jag sovit så dåligt, säger hon.

Hon insåg att hon levt som en häst skenar och fick ytterligare en insikt – hon måste ändra sin livsföring.

Mia fick tips om mindfulness, en sorts meditation som fokuserar på en medveten närvaro, att vara närvarande i nuet.

– Du slutar tänka på saker du borde gjort och dessutom låter du bli att oroa dig för vad som händer framöver. Det är bara nuet som är viktigt.

Efter ett drygt år kände hon sig återställd och idag har hon sadlat om och lever ett helt annat liv.  Hon är utbildad stress- och friskvårdsterapeut och coachar andra i mindfulness.

– De flesta drabbas någon gång av oro, sorg eller stressiga perioder. Då är mindfulness en fantastisk nyckel till att sova gott om natten! säger Mia som också varvar under de dagliga promenaderna med hundarna Alfons och Anton.

Stress och sjukdomar är stora sömntjuvar och problem med sömnen är något av en folksjukdom.  Man räknar med att en av tre besväras kortare eller längre tid under sin livstid.

I vår sömnspecial i Hemmets Veckotidning nr 13 svarar sömnforskaren och överläkaren Jan Hedner på frågor om sömnen och olika problem som vi kan drabbas av. Du får också tips på vad du kan göra för att förbättra nattsömnen!

Foto: Dan Lindberg, privat

Läs också:

Dela
(0)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…