Annons

Annons

Film: Så tränar du bort gäddhänget

Dags att träna bort gäddhänget! För starka armar är snygga armar. Hemmets sjukgymnast Åsa Rippe visar här fyra övningar som du enkelt kan göra hemma med en hoprullad handduk och gummiband. Gör dem 10 ggr vardera, tre gånger i veckan, så ser du effekt på sex veckor!

Dela
(7)

Vill du bli av med gäddhänget? Ta en titt på filmen ovan! Här visar vår sjukgymnast Åsa Rippe fyra effektiva övningar som stärker dina armar. Du kan också läsa mer om övningarna och se bilder på dem här under. Lycka till!

Annons

 

Träna bort gäddhänget

Tricepspress.

1. Tricepspress

Bra för rörligheten i bröstkorgen och överarmens baksida, tricepsmusklerna.

Utgångsposition: Håll handduken med båda armarna, bakom ryggen. Armarna ska vara raka och handflatorna vända uppåt.

Gör så här: Sträck/dra isär handduken samtidigt som du för armarna uppåt så långt du kan, utan att falla fram i axeln. Stanna i 2 sekunder och gå sedan tillbaka till utgångsposition.

Läs mer: Åsa Rippe visar övningar för dig som har ont i ryggen

 

Träna bort gäddhänget

Bröstpress.

2. Bröstpress

Bra för bröstmuskulaturen, överarmens ovansida (bicepsmusklerna) samt främre delen av axeln.

Utgångposition: Håll i handduken med handflatorna mot varandra och raka armar framför kroppen.

Gör så här: För handduken uppåt till axelhöjd och stanna i 2 sekunder. Gå tillbaka till utgångsposition, försök hålla ett jämnt drag i handduken så den inte blir slak.

Läs mer: Så tränar du händerna – expertens bästa tips

 

Träna bort gäddhänget

Bicepscurl.

3. Bicepscurl

Bra för överarmens framsida.

Utgångsposition: Stå med en fot på gummibandet, håll i det med raka armar och handflatorna vända framåt.

Gör så här: Böj armarna så att handen möter axeln, stanna i 2 sekunder, sänk därefter ner armarna igen. Håll ett jämnt tempo.

Läs mer: Film – så tränar du nacken 

 

Träna bort gäddhänget

Axelpress.

4. Axelpress

Bra för överarmens baksida, axel och rygg.

Utgångsposition: Stå i gångposition, trampa på gummibandet med det bakre benet och böj det främre. Håll gummibandet med handflatorna vända framåt.

Gör så här: Sträck armarna uppåt så mycket du kan, stanna i en sekund och böj därefter ner armarna till utgångsposition. Håll ett jämnt tempo.

Läs mer: Så tränar du rätt för din ålder

 


Läs mer om:

Dela
(7)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…