Annons

Annons

Ät dig friskare – expertens 12 bästa tips

Genom att äta och dricka det som hjärnan tycker om kan du undvika många hälsofällor, menar professor Charlotte Erlanson-Albertsson. För om knoppen mår bra — ja, då mår också kroppen bra. Här delar hon med sig av sina bästa 12 tips!

Dela
(64)

12 tips för dig som vill äta så att både kroppen och hjärnan mår bra

 

 

12 tips för dig som vill äta så att både kroppen och hjärnan mår bra

Charlotte Erlanson-Albertsson, professor och forskare i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet, har skrivit flera böcker om mat och hur kroppen reagerar, bl a Mat för hjärnan.

1. Ät färger

Frukt och grönsaker skyddar oss från många olika sjukdomar. Att variera färgerna på sina grönsaker är ett bra sätt att få i sig alla sorters vitaminer. Extra bra källor för antioxidanter är broccoli, nypon, paprika, blomkål, blåbär, äpplen, tomater och grönt te.

Annons

 

2. Drick kaffe – ibland

Kaffe är bra mot trötthet, det vet vi alla. Men drick inte kaffe när du är stressad, eftersom koffeinet höjer blodtrycket genom att öka stresshormonerna i blodet. Kaffe har även visat sig vara positivt för diabetiker, eftersom det ger ett jämnare blodsocker.

 

3. Ta en banan!

Banan och valnötter innehåller serotonin. Brist på serotonin ger oss sömnbrist, större aptit och dåligt humör.

 

4. Ett glas juice för minnet

Minnet hos äldre blir bättre om blodsockerhalten i blodet höjs två timmar efter en måltid. Stärkelse, i form av bröd eller bakelse, har samma effekt som ett glas juice.

 

5. Lugnande mellanmål

Lågt blodsocker gör oss hungriga, irriterade, rastlösa och förvirrade. Mellanmål förbättrar humöret, speciellt hos personer som är ängsliga eller befinner sig i ovanliga situationer.

—Jag äter ostfralla på förmiddagen, eftersom jag märkt att det gör att den värsta röran i tankarna reds ut, säger Charlotte.

 

6. Minska på fettet

Om vi äter mycket fett störs omsättningen av glukos, som i sin tur stör minnet.

 

7. Undvik snabbmaten

Mycket mättat fett stressar kroppen och påverkar minnet. Ett högt fettintag gör att våra mättnadssignaler inte fungerar som de ska. Välj i stället fleromättat fett, som skyddar hjärnan.

 

8. Tappa kilo på rätt sätt

Charlotte tycker att man ska vara försiktig med fettrika dieter som tex LCHF, för att gå ner i vikt.

—De är bra för att få kilona att rulla, men inte för minnet, säger hon. Prova i stället att äta enformig mat, det vill säga nyttigt men ovarierat. Det gör att aptiten dämpas!

 

9. Skyddande fett

Makrill, lax och tonfisk, och rapsolja, linfröolja och olivoljor är bra källor för rätt sorts, fleromättat fett. De essentiella fetterna är nödvändiga för att hjärncellerna och minnet ska fungera som de ska. Fisken och omega-3-fettsyror skyddar mot demens och alzheimer.

 

10. Stärkande örter

I en studie fick friska medelålders personer pröva en kombination av ginkgo och ginseng. Örterna gav god effekt, både när det gällde att komma ihåg gamla saker och lägga nya detaljer på minnet. Ginseng används i kinesisk medicin mot bl a diabetes, lättretlighet och trötthet.

 

11. Vila

Den där kraftiga lunchen var mer än du behövde, så nu är du både dåsig och sömnig, vilket är helt naturligt. Vila efter lunch, för kropp och hjärna behöver vilan. Vänta några timmar, då kan du bota ”paltkoman” genom att ta en eftermiddagsfika! En chokladbit får upp blodsockret igen och gör hjärnan lite gladare.

 

12. Varnande dofter!

Söndagsstek, äpplekaka och nybakade kanelbullar. Känner du doften? Mat som luktar gott har ingen speciell effekt på hjärnan när den hamnat i magen. Men ett ändrat luktsinne kan faktiskt vara ett tecken på brister i insulinfunktionen. Forskarna misstänker även att försämrad luktförmåga kan vara ett tidigt tecken på åldersdemens.

 

Läs mer

7 fröer som gör underverk med din hälsa

5 steg till inre lugn

Så tränar du rätt för din ålder

 

AV MARIA SVEMARK

FOTO: MIKAEL RISEDAL/LUNDS UNIVERSITET, SHUTTERSTOCK


Läs mer om:

Dela
(64)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…