Annons

Annons

Expertens bästa råd vid artros: träna!

Om du har artros ger träning större effekt än smärtstillande läkemedel. Sjukgymnasten Eva Ageberg forskar om behandling av den vanliga ledsjukdomen och förklarar här varför det hjälper att röra på sig.

 

Eva Ageberg

Läs mer: Stel och orörlig på grund av artros? Nej tack!

Läs mer: 4 stärkande övningar för dig med artros

 

Artros går inte att bota och det finns ingen medicin mot sjukdomen, som drabbar allt fler. Det kan låta dystert, men det är faktiskt enkelt att minska smärta och stelhet i lederna med träning.

Annons

– Grunden i behandlingen av artros är träning. Det finns många studier som visar att det hjälper, säger Eva Ageberg, sjukgymnast och docent vid Institutionen för hälsovetenskaper vid Lunds universitet.

Träning har flera fördelar – den kan anpassas efter individuella behov, är billig, har få och ofarliga biverkningar och ger större effekt än smärtstillande läkemedel.

– Anledningen till att träning hjälper är att den bland annat sätter i gång endorfinerna och smörjer lederna, som gör att smärtan minskar och välbefinnandet ökar. Träningen gör också att musklerna blir starkare och bättre på att stabilisera lederna, förklarar Eva.

Den som drabbas av artros belastar ofta kroppen fel för att minska smärtan, därför består artrosträningen av tre delar:

* återinlära rörelser man har förlorat, som att lära sig gå utan att halta

* styrketräning för att stärka musklerna i den artrosdrabbade leden

* konditionsträning för att frisätta endorfiner och må bättre allmänt

Vid återinlärning och styrketräning gäller det att träna speciella rörelser. När man ska träna konditionen kan man välja det man själv tycker om att göra, som stavgång, cykling eller vattengympa. Helst bör man träna flera dagar i veckan.

– Träna lite och ofta. Hellre små doser varje dag, än ett längre pass en gång i veckan. Leden mår bättre av en jämn belastning, säger Eva.

Många är oroliga för att det ska slita på lederna att träna, men det behöver man inte vara, förklarar Eva. Det är inte heller farligt att det gör ont när man tränar, men det ska inte göra för ont. Träningen ska anpassas efter smärtan.

– Vi har en smärthanteringsskala på 0–10 som patienterna får använda vid träning. Om den individuella smärtan upplevs från 0–5 är det acceptabelt, över 5 ska man undvika att träna. 24 timmar efter man har tränat ska smärtan vara som den brukar.

All träning ska läggas upp av en sjukgymnast. Efter du har fått hjälp att komma i gång kan du fortsätta att träna på egen hand. Men det är inte alltid lätt att motivera sig att träna, trots att man vet att det gör nytta.

– Att träna i grupp ökar motivationen och forskningen visar att resultaten bli bättre, säger Eva som tipsar om att det i många kommuner finns artrosskolor där man både kan träna tillsammans och få lära sig mer om sjukdomen.

Hör med din vårdcentral eller sök på www.boaregistret.se för att hitta närmaste artrosskola.

För de allra flesta är träning tillräckligt som behandling av artros, men för en del har skadan på leden blivit så allvarlig att den får bytas ut till en konstgjord led vid operation. Frågan är om träning kan bidra till att operation kan skjutas upp eller undvikas.

– Det pågår forskning om detta och det skulle förstås vara intressant och viktigt både för individen och med tanke på samhällskostnader om det är så, säger Eva.

 

Läs mer:

Kamma bort din värk 

Tröttheten tog över mitt liv 

Alla prover var bra men jag hade ingen ork

Nytt läkemedel ger hopp för personer med hjärntrötthet

 

Text och foto: ANETTE BÜLOW

Läs också:

Dela
(0)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…