Annons

Annons

Experten: Så låter du bli att älta och får tillbaka energin

Acceptera det som har hänt. Även om det är hemskt och orättvist. Acceptans gör att du kan gå vidare i livet och får energi till det som är viktigt. Ingen mår bra av att älta. Det menar Christina Stielli, författare och föreläsare.

Annons
2
Visa bildspel

/
Christina Stielli
Christina Stielli
...
Visa mer

 

Det hör till livet att drabbas av sorg och gå igenom kriser. Skilsmässa, arbetslöshet, konflikter med närstående och tomheten när barnen flyttar hemifrån är sådant som kan vara svårt att hantera och göra att man mår dåligt.

—Visst måste man både få sörja och krisa och det ska få ta tid, men tyvärr fastnar många i sorgen och kommer inte vidare, säger Christina Stielli, författare och föreläsare.

Hon vet själv hur det känns att förlora fotfästet och för henne var skilsmässan för tolv år sedan som att ramla ner i ett stort, svart hål.

—Jag tappade bort mig själv. Vem var jag när jag inte längre var min mans fru? Jag trodde att min lycka låg i att vara gift med honom och nu skulle jag aldrig mer bli lycklig.

Vägen tillbaka var både lång och svår och vändpunkten kom först när Christinas terapeut sa att hon måste acceptera det som hänt för att kunna gå vidare i livet.

—Först blev jag jättearg på henne och tyckte att hon förolämpade mig. Vems sida var hon egentligen på?

Acceptans är svårt, men Christina förstod ändå att det var nödvändigt för att det skulle bli lättare att leva.

—Jag trampade runt i en sörja där jag ältade det som varit. Gör man det för länge kan man bli bitter, deprimerad och sjuk, säger hon och fortsätter:

—Att acceptera handlar inte om att gilla läget, att tycka det som har hänt är okej eller om att förstå det. Det handlar om att sluta kriga. Du behöver inte heller förlåta, det räcker med att försonas med det som har varit.

När Christina väl hade accepterat skilsmässan kände hon en stor befrielse. Äntligen kunde hon lyfta blicken och se på tillvaron med nya ögon. Och hon fick energi att förändra sitt liv.

Det ledde till att hon lämnade ett yrkesliv inom försäljning och marknadsföring och förverkligade sin dröm att bli författare. Hon har nu skrivit sex böcker – både romaner och självhjälpsböcker – och föreläser om acceptans.

Vi kan välja

Nu lever hon efter ett citat från den före detta koncentrationslägerfången och psykiatern/neurologen Viktor Frankl (1905-97): ”Allt kan man ta ifrån människan utom friheten att välja förhållningssätt till det som livet för med sig.”

—Livet är inte alltid snällt, men vi kan välja hur vi förhåller oss till det som händer. Det är viktigt och härligt att inse att man har det ansvaret.

Christina vill inte bara förmedla att vi mår bättre av att acceptera, utan också att en positiv inställning är något man måste träna på.

—När man mår dåligt är det lätt att fastna i negativa tankar. Om du har blivit lämnad vid en skilsmässa eller blivit av med jobbet kan det kännas som att du inte är något värd. Till slut har du programmerat din hjärna att bara tänka negativt, men det går att programmera om hjärnan till positiva tankar.

Träna hjärnan till glädje

Christina menar att man ska tänka som en elitidrottare inför en stor tävling: man ska peppa sig själv och tycka att man är bra och duktig och kommer att klara det man har förutsatt sig. Att känna glädje är också en förmåga man kan öva upp. Christina har flera tips på hur man kan träna hjärnan till glädje – se rutan här intill.

—Glädje smittar! Om du är glad, vänlig och trevlig mot andra människor får du mycket glädje tillbaka. Är du sur och gnällig möts du av surhet och gnäll.

Att sprida glädje och hjälpa människor att må bättre betyder mycket för Christina:

—Jag vill göra gott medan jag är här på jorden. Meningen med livet är att vi ska hjälpa varandra.

 

Träna dig (och andra) gladare

Gör det här varje dag!

1. Ge någon en komplimang – du lär dig att se det positiva i din omgivning.

2. Var generös – gör en extra matlåda till kollegan på jobbet, erbjud dig att gå ut med grannens hund, du mår bra av att glädja andra.

3. Skriv tre saker du är tacksam för – du blir uppmärksam på det som är bra i livet.

 

Så kommer du ur krisen

1. Tveka inte att söka professionell hjälp för att ta dig ur en kris. Tala med en psykolog, kurator, läkare eller samtalsterapeut.

2. Läs! Det finns ett stort utbud av böcker inom självhjälp och psykologi.

3. Tala med vänner och närstående.

 

Så kan du hjälpa andra

Har en vän, kollega eller släkting varit med om något jobbigt? Om du inte vet hur du ska stötta i krisen kan de fyra H:na vara en bra vägledning tycker Christina.

Håll om – hudkontakt lugnar och lindrar ångest.

Håll ut – låt det ta tid, ifrågasätt inte sorgen/krisen.

Häll i – matlusten försvinner så kom gärna med matlådor och sitt med vid måltider.

Håll tyst – du behöver inte prata hela tiden, det räcker med att finnas där.

 

Fakta om Christina Stielli

Ålder: 52 år.

Familj: Utflugna döttrarna Carin och Sara.

Bor: I Stockholm.

Yrke: Författare och föreläsare.

På fritiden: Tar jag hand om mig själv. Det kan vara allt från att gå vid havet, ligga i soffan och titta på tv och umgås med vänner.

 

Läs mer: 

7 varningssignaler på depression du bör ta på allvar

Lotta drabbades av en depression

9 tecken på att du snart är utbränd

 

AV ANETTE BÜLOW

FOTO: KRISTIAN POHL

Läs också:

Dela
(152)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…