Annons

Annons

Experten: Därför är dans bra mot depression

Allt fler upptäcker dansens läkande effekter. Psykiatrikern Jill Taube driver studiecirkeln Danssteget i Stockholm – och hon vet hur effektiv dans och motion är för din hälsa!

Dela
(0)

shutterstock-198416912-jpg.jpg

 

1. Hur använder du dansen i din behandling?

Genom att ordinera fysisk aktivitet på recept, där dans är en viktig del. Dansen är ett sätt att vidga perspektivet när det gäller behandling av psykisk ohälsa, men den innebär också rörelseglädje och social gemenskap.

Annons

2. Vad är det som är så bra med att dansa?

Minska deppigheten med hjälp av dans, råder psykiatriker Jill Taube.

Psykiatriker Jill Taube.

Du är här och nu, blir uppfylld och glömmer bort att du är deppig. Man har fullt upp med att följa med i dansstegen och rytmerna och den fysiska aktiviteten har en läkande effekt på depressionen.

3. Vad händer i kroppen?

Må-bra-hormonet oxytocin, som är en signalsubstans, frisätts. Det sker oavsett om du dansar pardans eller dansar med dig själv hemma i köket. Men dansar du med någon annan eller i grupp får du även den sociala effekten. Även nivåerna av lyckohormonet serotonin ökar. På köpet bygger du muskler och ökar flåset.

4. Kan det hjälpa alla som mår psykiskt dåligt?

Är du djupt nere i en depression krävs medicinsk behandling först, sedan kan dansen vara en hjälp. Stillasittande i sig ökar risken för depression.

5. Fungerar all sorts dans?

All form av dans har en positiv effekt på psyket, hjärnan vet inte om du dansar vals, zumba eller salsa.

6. Hur ofta ska man dansa för att få effekt?

Dansen behöver vara regelbunden för att ha bra effekt, gärna tre gånger i veckan i 45 till 60 minuter så att du får upp flåset.

 

Läs mer: Motion lindrar depression lika bra som medicin

 

Testa dig själv – är du deprimerad?

Om nedstämdheten påverkar din livskvalitet kan du vara deprimerad. Här är kriterierna för diagnosen:

1. Du är nedstämd större delen av dagen under minst två veckor.

2. Intresset för olika aktiviteter försvinner. Du blir initiativlös och har svårt att ta dig för saker och ting.

3. Vikten förändras. Antingen går du ner eller upp i vikt, eftersom aptiten påverkas.

4. Sömnen rubbas. Du sover för mycket eller för lite nästan varje natt.

5. Tanke- och koncentrationsförmågan försämras och du blir obeslutsam.

6. Du blir svag och får brist på energi.

7. Du känner dig värdelös och har överdrivna eller obefogade skuldkänslor.

8. Tankar på döden eller självmordstankar dyker regelbundet upp.

 

 4 råd för att må bättre

Visste du att 36 procent av kvinnorna och 23 procent av männen någon gång under livet riskerar att insjukna i en depression. Psykiatriker Jill Taube delar här med sig av sina bästa råd för hur du ska göra för att må bättre:

1. Ta hand om dig, ät trots att aptiten är dålig.

2. Rör på dig, har du svårt att komma ut, ta hjälp av släkt och vänner. En promenad är bättre än ingen rörelse alls.

3. Gör trevliga saker. Läs, gå på bio, träffa vänner, även om det tar emot.

4. Var rädd om din sömn. Gå och lägg dig i tid och sitt inte uppe framför teven eller datorn för länge.

 

Läs mer:

Dansen har gjort dem till vänner för livet!

Mer tips om hur du kan dansa dig friskare!

Lena botar ensamhet med dans

 

AV KRISTINA MÜLLER

FOTO: Shutterstock


Läs mer om:

Dela
(0)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…