Annons

Annons

Cykla dig i form!

Har vinterns mysande satt sina spår? Känner du dig trött och orkeslös? I Hemmets Veckotidning nr 16 har sjukgymnasten Åsa Rippe satt ihop tre olika motionsprogram som ska ge hjälpa dig att möta våren och sommaren med nya, friska krafter! Du kan cykla, gå eller styrketräna dig i fin fom. Här får du Program 1 som gäller CYKLING. Det sträcker sig över 4 veckor och du kan cykla utomhus eller inomhus på motionscykel.

Annons

Vecka 1:
Cykla två rundor, ca 30 minuter (min) vid varje tillfälle. Du ska bli lätt andfådd.
Vecka 2:
Utöka till tre cykelrundor och öka tempot i intervaller!
Runda 1: 30 min i lätt ansträngande tempo.
Runda 2: Intervallträning 25 min. Cykla 5 min i ett behagligt tempo, öka rejält i 1 min. Fortsätt varva och avsluta med 5 min i lugnt tempo.
Runda 3: 30 min i ett lätt ansträngande tempo.
Vecka 3:
Fortsätt med tre cykelrundor men öka tiden och tempot lite.
Runda 1: Cykla 30 min i ett lätt ansträngande tempo.
Runda 2: Intervallträning 25 min. Cykla 5 min i ett behagligt tempo, öka rejält 2 min. Fortsätt varva och avsluta 5 min i ett behagligt tempo.
Runda 3: 40 min i behagligt tempo.
Vecka 4:
Öka intervallträningen rejält men fortsätt med tre rundor.
Runda 1: 30 min i ett lätt ansträngande tempo.
Runda 2: Intervallträning 20 minuter. Cykla 5 min i behagligt tempo, öka rejält 10 minuter. Avsluta med 5 min i behagligt tempo.
Runda 3: 50 minuter i behagligt tempo.
Tips! Om vecka 4 känns tung: gör om vecka 3 och cykla i stället lite snabbare de sista minuterna.

Tänk på att sadel och styre ska vara rätt inställda så inte knän och rygg belastas fel!

 

I veckans nummer får du också ett styrketräningsprogram och ett promenadprogram!

Text: Christina Mellberg

Foto: Gugge Zelander

 

Läs också:

Dela
(0)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…