Annons

Annons

Frågor & svar om knäartros!

Den vanligaste anledningen till knäbesvär är artros. Artros innebär nedbrytande förändringar av ledbrosket. I sin svåraste form kan det medföra att brosket i leden successivt försvinner. Leif Ryd, tidigare professor i ortopedi vid Karolinska institutet, svarar här på frågor om knäartros.

Dela
(0)

Vattengymnastik

Vattengymnastik hjälper till att bygga upp brosket.

Läs mer: Tack vare den nya metoden kan jag slippa byta mitt knä 

Varför får man artros i knäna?

Leif Ryd

Professor Leif Ryd

– Artros kommer till största delen av ett trauma, antingen att knät skadats ordentligt eller att det har fått småskador under en längre tid. Vissa yrkesgrupper är mer utsatta än andra, som till exempel skogsarbetare eller bönder som ofta går i ojämn terräng och hoppar ner från maskiner.

Annons

Finns det någon förebyggande behandling mot artros?

Gilla Hemmets på Facebook

– Knäartros har ökat rejält de senaste 20–30 åren. Den största orsaken är att vi rör på oss för lite, så det bästa sättet att förebygga artros är att använda knäna. Med gång och löpning kan man bygga upp sitt brosk precis som man bygger upp musklerna.

Vad är en artroskopi?

– Artroskopi är en titthålsoperation där man undersöker om brosket är skadat och hur stor härden i brosket är, i början är den begränsad men den sprider sig om man inte gör något åt det.

Vad finns det för kirurgiska ingrepp i dag?

– Oftast slits brosket ner på insidan av knät. Om patienten är yngre kan vi göra en vinkeloperation då vi sågar av benpipan för att sedan placera den så att belastningen hamnar på utsidan av knät, då försvinner värken. Efter 60 år kan vi byta ut hela knäleden mot en knäprotes.

Det finns flera bra motionsformer som hjälper till att bygga upp brosket:

Gång: Bär lätta skor med bra stötdämpning och stöd. Undvik om möjligt asfalt och gå hellre långsamt än fort.

Stavgång: Använd stavarna rytmiskt som vid skidåkning.

Löpband: Enkelt att använda, mjukt och jämnt underlag.

Simning/Vattengymnastik: Det är lätt att ta ut rörligheten i vatten och det ger mycket liten påfrestning på lederna.

Cykling ute eller på motionscykel: Effektiv konditionsträning som aktiverar de stora muskelgrupperna i benen men har låg ledbelastning.

 

Läs mer:

Expertens bästa råd vid artros

4 stärkande övningar vid artros

 

Av Elsa Maréchal

Foto: Shutterstock samt privat


Läs mer om:

Dela
(0)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…