Annons

Annons

Boxning ­= perfekt träning för ALLA!

På Narva boxningsklubb ger 60-plussarna i Grå Pantrarna fördomarna en rak höger. Blandningen av koordination och kondition gör boxning till en perfekt träningsform för äldre – dessutom har deltagarna fantastiskt roligt ihop!

Annons
8
Visa bildspel

/
Boxning ­= en oslagbar medicin!
Boxning ­= en oslagbar medicin!
Boxning ­= en oslagbar medicin!
Boxning ­= en oslagbar medicin!
Boxning ­= en oslagbar medicin!
Boxning ­= en oslagbar medicin!
Boxning ­= en oslagbar medicin!
Boxning ­= en oslagbar medicin!
...
Visa mer

 

Det är fredagsmorgon och klockan är strax efter tio på Narva boxningsklubb i centrala Stockholm. Lukten av svett hänger i luften, det är lite trångt och den slitna boxningsringen i trä börjar fyllas med gråhåriga damer och män som har kommit för att träna boxning. Två gånger i veckan är det träning för seniorer och till tonerna av rock’n’roll-hits från 50-talet värmer ett tjugotal män och kvinnor upp runt ringen. Några skuggboxas i ett hörn, andra joggar på stället eller slår på en sandsäck och en kvinna sjunger med i låten Peggy Sue. Ett par skojboxas med ena handen bakom ryggen och försöker putta varandra i magen.

– Gör 20 knäböjningar med rak rygg. Hämta sen de tjocka handskarna, ropar tränaren Hans Lindahl, och allt som hörs är ljudet av kardborreband när alla knäpper på sig sina boxningshandskar.

Janne Hellström och Annette Rönnqvist börjar sparra mot varandra. Slagen smattrar mot boxningshandskarna som de flyttar högt och lågt för att kunna parera.

– Träningen ger styrka, balans – och umgänge, säger Annette, som började boxas efter att ha sett ett reportage om seniorboxningen i lokaltidningen.

Träningen är tuff och Hans Lindahl, 74 år, manar på gänget att köra hårdare.

– Vi har alla kommit överens om att vi ska bli 120 år, därför kör vi lite hårdare nu medan vi fortfarande är unga. Rör på fötterna! Knuffa, knuffa och jobba hela tiden, ett snäpp i taget. Var inte så snälla nu. Detta är boxning och inte knyppling, säger Hans och skriker ”Byt partner!” samtidigt som han höjer musiken.

På stereon hörs alla de gamla godingarna, som Blue Suede Shoes och Whole Lotta Shakin’ Goin’ On.

– Vi har bra musik som passar oss och slipper den där rappen, säger Kerstin Sjögren och ser nöjd ut.

Balans och muskler

Idén med seniorboxning för 60-plussare kom från Lotta Henriksson, som blev intresserad av att börja boxas efter att ha lyssnat på ett sommarprogram på radion med boxaren Åsa Sandell. Hans Lindahl, som är ordförande för Narva box-ningsklubb, nappade genast på idén. Boxningslokalen stod ju dessutom outnyttjad på dagarna. Tillsammans startade de Grå Pantrarna, som gruppen kallas, för fyra år sedan – en av få klubbar för seniorer i Sverige. I början var det bara fem, tio personer som hittade ner i källaren på boxningsklubben.

– Då satte jag in en blänkare i DN På Stan och lokaltidningen kom när vi hade öppet hus. Nu är vi en trogen skara på 30–35 personer som tränar och det är ett jättekul gäng. Det är känsligt att kalla sig för pensionärer och att vi håller på med pensionärsträning.

En av dem som läste artikeln om Narva boxningsklubb var Petrus Ursinus.

– Jag har varit pensionär i fem år och har arbetat på kontor hela mitt liv. Den senaste tiden har jag börjat tänka på fysiska aktiviteter så jag gick hit för att titta. Träningen passar mig, jag har fått muskler, bättre kondition och smärtorna i ryggen har försvunnit. Min balans har också blivit bättre, och det är bra för oss äldre, säger Petrus.

– Det är ett alternativ till att mata duvorna, skämtar Christer Hesslin.

Det finns 1,6 miljoner personer i Sverige som är mellan 65 och 85 år, men för aktiva äldre finns inte så många träningsalternativ.

– Riksidrottsförbundet, inklusive Svenska Boxningsförbundet, verkar inte ha så stort intresse för den här åldersgruppen, men det är ju här de stora hälsovinsterna kan göras. Alla har krämpor och träningen håller dig frisk. Budskapet att motion är bra för alla verkar Socialstyrelsen ha glömt bort, och de uppmärksammar inte detta i sina nya riktlinjer. Motion verkar ha låg prioritet och i stället ser det ut som att man enbart vill satsa på piller. Det finns många träningslokaler som inte används, och jag har ett nätverk av gamla tränare som skulle kunna köra igång Grå Panter-träning, säger Hans Lindahl.

Hans tränade själv boxning under Ingemar Johanssons tid, mellan åren 1958 och 1962, och fick uppleva den kamratskap som fanns då. På Narva har han plockat det bästa från boxningen och anser att träningen passar alla.

Träningen fyller även en stor social bit och många har lärt känna varandra på klubben.

– Det är opretentiöst, välkomnande och man kan börja prata med vem som helst. Träningen är allsidig och man får ingen träningsvärk, säger Kerstin Sjögren som har lärt känna Yvonne Gurestam på boxningen. Yvonne håller också med om att träningen är jättekul.

Går och fikar efteråt

Efter träningen brukar ett gäng gå och fika på Konditori Nybergs, en liten bit bort.

– Jag tröttnade på gym och tog kontakt med Boxningsförbundet. Det är väldigt socialt och vi brukar vara en sju, åtta personer som går och fikar efteråt. Alla är i ungefär samma ålder och har mer eller mindre krämpor, så man behöver inte bevisa något, säger Pia Norling.

Vi sitter runt fikabordet och Hans Törnquist berättar att han har tränat i hela sitt liv. Tidigare gick han på Sats, men klassisk boxning är något som han älskat ända sedan barndomen. När han var 13 år fick han Ingemar Johanssons autograf, och han har sparrat med Ingo på en av Sveriges äldsta boxningsklubbar, Redbergslid i Göteborg. Ingo skulle träna upp snabbheten med lättviktare, och Hans var själv juniormästare i Göteborg. Han har också varit med i boxnings-SM.

– Jag har en dotter som bor i Stockholm och brukar ofta vara här. När jag såg att de hade seniorboxning på Narva gick jag ner för att kolla, berättar Hans Törnquist.

– Jag brukar komma till klubben två gånger i veckan, annars blir man lite ringrostig, säger Janne Hellström lite vitsigt.

De Grå Pantrarna har även varit ute på en del resor tillsammans, och förra hösten åkte gänget till New York. Där fick de träna med världsmästare på legendariska Gleason’s Boxing Gym i Brooklyn, där även Muhammad Ali, Ingemar Johansson och Robert de Niro har tränat.

– De hade ingen seniorgrupp men funderade på att starta en, berättar Hans Lindahl.

Hos Gleason’s hade man startat en grupp för parkinsonsjuka enligt ett koncept som heter Rock Steady Boxing. Väl hemkommen igen tog Hans Lindahl kontakt med Parkinsonförbundets länsavdelning i Stockholm. Med stöd av Arvsfonden har ett nytt projekt dragits igång, där personer med Parkinsons sjukdom kommer ner till Narva tre gånger i veckan för att träna boxning.

Under de fyra år som Grå Pantrarna har funnits har Hans Lindahl sett många positiva hälsoeffekter hos deltagarna.

– De personer som har tränat boxning uppger att de har fått mycket bättre balans, koordination och styrka. Muskelstyrka, balans och snabbhet minskar ju genom det naturliga åldrandet. Dessutom vet man från många studier att fysisk träning även påverkar den mentala hälsan. Sen verkar både killar – nåja, fullvuxna män – och kvinnor tycka att det är kul med lite fajt!

Fotnot: Mer info på www.narva.com

Läs mer: Därför är träning så bra för din hjärna 

Därför är boxning bra träning för äldre

I boxning tränar man koordination och styrka samtidigt som man förbättrar konditionen, och det gör boxning till en lämplig sport för äldre. Det rätta fotarbetet och de precisa slagen kräver koncentration och närvaro – gympa för både hjärta och hjärna! Men egentligen kan äldre träna i stort sett alla sporter, poängterar Hans Lindahl.

—Det allra viktigaste är att vi äldre rör på oss och tränar det vi tycker är roligt. För egen del skulle jag tycka det var kul att förutom boxning få prova på fäktning, judo och taekwondo!

 

7 saker boxningen förbättrar:

1. Balans

2. Hand-öga-koordination

3. Snabbhet i rörelser

4. Smidighet

5. Muskelstyrka

6. Mentalt fokus

7. Rytm

 

Vill du också boxas?

Hör med närmaste boxningsklubb om de har pass för motionärer eller kanske till och med en seniorklubb. Kanske de vill starta en annars?

 

Läs mer:

Så tränar du händerna – expertens bästa övningar

Så äter du för att må bra efter 60

Träningen gjorde dem pigga och starka igen

 

Text: Hélène Lundgren

Foto: Roger Schederin

 

Läs också:

Dela
(13)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…