Annons

Annons

Bagaren Madeleine gick ner 22 kilo!

Hon hade svårt för att röra sig och blodtrycket var för högt. Så när en kompis föreslog att de skulle börja på Viktväktarna bestämde Madeleine sig för att hänga med.

Dela
(123)

3
Visa bildspel

/
Bagaren Madeleine gick ner 22 kilo
Bagaren Madeleine gick ner 22 kilo!
Bagaren Madeleine gick ner 22 kilo
...
Visa mer

 

Läs mer: Vill du också äta lite sundare? Klicka här för att ta del av 5 pointsberäknade recept från Viktväktarna 

För ett par år sedan vägde Madeleine Söderling nära 100 kilo. I jobbet som konditor och bagare utsattes hon för många frestelser i form av kakor och godis. Men för stora portioner och för lite motion bidrog också till att kilona smög sig på.

Annons

—Jag älskar all mat och lagar allt själv och visst blev det en del feta gräddsåser. Ost är min svaga punkt det kan jag äta mycket av, berättar Madeleine, 47 år, som bor i Odensbacken, utanför Örebro.

Hon märkte att övervikten gjorde livet besvärligt på många sätt:

—Jag hade svårt att röra mig, hade ont i ett knä och var alltid trött. Blodtrycket var för högt och fettvärdena var höga.

Men det var en speciell händelse som gjorde att Madeleine bestämde sig för att gå ner i vikt.

—Jag åkte tåg tillsammans med mina barn när jag plötsligt mådde konstigt och trodde att jag skulle svimma. Jag vet inte riktigt vad det var som hände, men eftersom jag är ensam med mina barn oroade jag mig för hur det skulle gå för dem om något hände mig. Jag blev rädd och bestämde mig för att göra något åt övervikten. Att en närstående avled i cancer spelade också in.

I samma veva föreslog bästa kompisen Gabriella att de skulle börja på Viktväktarna och Madeleine som prövat deras koncept tidigare sa ja.

—Det som är bra med Viktväktarna är att man får äta allt. Det handlar ju inte om att banta utan om att äta rätt.

Slutade äta ost

När hon vägde in sig visade vågen på 92,2 kilo. Trots att man får äta allt bestämde sig Madeleine för att helt utesluta ost. Grädde och crème fraiche i matlagningen bytte hon ut mot kvarg och lättyoghurt. Hon skar också ner på kakor och godis.

—Men jag hade inget totalförbud. Om jag var på kalas tog jag en tunn bit tårta.

Madeleine lagar gärna husmanskost och njöt av klassiska rätter som kålpudding och rotmos med Viktväktarnas korv eller en skiva karré.

—Men jag tar bara en gång, förr hände det att jag tog både en och två gånger till. Nu har jag lärt mig att äta så att jag blir mätt, inte proppmätt.

Hon var också noga med att äta alla måltider: frukost, lunch och middag och två mellanmål. Särskilt mellanmålen på förmiddagen och eftermiddagen betydde mycket för att hålla koll på aptiten. Madeleine brukade äta kvarg och frukt eller en smörgås med skinka, keso och grönsaker.

Triggades av mötena

Att få äta gott och en stark motivation gjorde att Madeleine klarade att hålla sig till de nya matvanorna. Veckoträffarna betydde också mycket.

—De mötena ger verkligen jättemycket, de triggade mig att fortsätta. Jag såg de andras framgångar och fick många bra tips och idéer.

Men det var inte bara nya matvanor som infördes, Madeleine bestämde sig dessutom för att motionera regelbundet.

—Jag började promenera tre fyra kilometer två till tre dagar i veckan. Efterhand orkade jag gå längre och snabbare. Det blev riktiga powerwalks och det kändes underbart.

Kostomläggningen och promenaderna visade snart resultat på vågen och Madeleine gladdes åt viktnedgången.

—Det gick ju ganska snabbt i början, men samtidigt ville jag inte rasa i vikt. Det skulle få ta sin tid.

Efter åtta månader hade Madeleine nått sin idealvikt. Hon hade gått ner 22 kilo, från 92 till 70 kilo, och kände sig som en ny människa.

—Det kändes så bra. Jag var så otroligt glad och nöjd.

Fick byta ut garderoben

Viktnedgången gjorde att hon mådde bättre både fysiskt och psykiskt.

—Det är världens skillnad! Jag är mycket piggare och orkar mer. Nu har jag inga problem med att orka med jobb, barn och att röra på mig. Jag är gladare och ser positivt på allt.

Den stora viktnedgången innebar också att Madeleine fick byta ut hela sin garderob, hon har gått från storlek 48 till 38.

—Förr gick jag mest i stora tunikor och storskjortor och byxor med gummiband i midjan. Nu kan jag ha åtsittande kläder. Det är en speciell känsla att kunna sätta på sig en tajt klänning. Det är mycket roligare att köpa kläder, utbudet är mycket större och jag kan handla i alla affärer och fynda när det är rea, det kunde jag inte tidigare, säger Madeleine som har sparat några av de större storlekarna som en påminnelse om hur mycket hon har förändrats.

Madeleine har fått många positiva kommenterar från vänner och bekanta. Det finns de som knappt har känt igen henne och det tar hon som en komplimang.

—Barnen är också glada, men för dem betyder det nog mest att jag är piggare och orkar mer.

För att hålla vikten planerar Madeleine sina veckor noga. Hon gör en matlista för den kommande veckan varje söndag och planerar då också in när hon ska träna. Promenaderna kompletterar hon nu med cykling – och hon ger sig ut i ur och skur.

Noga med mellanmålet

På konditoriet frestas Madeleine av kaloristinna bakverk under arbetsdagen, men hon har hittat ett knep för att stå emot sötsakerna.

—Jag äter havregrynsgröt med frukt på morgonen, det står jag mig bra på. Och så gäller det att äta mellanmål så att inte blodsockret sjunker. Då blir jag heller inte frestad på samma sätt.

Om Madeleine blir sugen på något gott väljer hon frukt, men visst kan det slinka ner en och annan kaka.

—Jag kan unna mig en liten kaka och då smakar den väldigt gott. Skulle jag äta för mycket någon gång så får jag träna mer.

 

Läs mer: Mor och dotter hjälptes åt för att gå ner i vikt

 

Madeleines magra tips

1. Använd magert kött – du kan byta ut fläskfärsen mot nötfärs.

2. Gör sås på kvarg eller lättyoghurt i stället för grädde eller crème fraiche.

3. Sugen på en god efterrätt? Gör ett stort fat med blandade frukter och bär, riv över lite vit choklad och gratinera i ugnen.

 

LÄS MER:

Golden milk - Så gör du hälsodrycken alla pratar om

Linda bantade bort 70 kilo

Mor och dotter hjälptes åt att gå ner i vikt

 

Text: Anette Bülow

Foto: Nina Hellström-Boväng, privat

 


Läs mer om:

Dela
(123)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…