Annons

Annons

Så behandlar du artros

En halv miljon 
svenskar lider av 
artros. Och sjukdomen blir allt 
vanligare eftersom vi rör oss för lite och äter för mycket. Men det går att förebygga och behandla 
– receptet lyder: 
Motion!

Dela
(171)

artros-trana

Träning minskar smärtan och funktionen i leder hos de flesta.

Artros ger ofta smärta när man belastar eller rör sig och drabbar något fler kvinnor än män. Kvinnor över 50 får oftare knäartros. Artros i tummar är också vanligare bland kvinnor, berättar Leif Dahlberg, överläkare i ortopedi vid universitetssjukhuset i Lund.

Annons

Övervikt och stillasittande 
arbeten är två faktorer, men också raka motsatsen – idrottare med många sportrelaterade skador – kan få artros.
Smärtan varierar över tid och kan bli intensiv. Det är ofta litet oklart varifrån smärtan kommer men den hänger ihop med av att brosket, ledens glidytor, försämras. Men att ta en värktablett och vila är ingen långsiktig lösning.

Läs också: Träningen har gett artrosdrabbade Birgitta ett friskare liv

– Om man istället tränar, stabiliseras leden och ledändarna glider bättre mot varann. Det handlar om att låta musklerna ta upp kraften som ledytan annars får ta, det blir mindre belastning i leden med en starkare muskel. Och väger man mer så måste man helt enkelt bli ännu starkare, säger Leif Dahlberg.

Många tar i för mycket

För de allra flesta så kommer träningen att göra ont, åtminstone i början. Men det är inte farligt, poängterar han.

Gilla Hemmets på Facebook

– Om det gör ont 5 av10 på en smärtskala så är det ok. Gör det mer ont är det tveksamt att fortsätta på samma sätt och besvären ska ha minskat till dagen efter. Är det inte så, kan man behöva ta hjälp av en fysioterapeut för att hitta lämpliga övningar, hur man ska göra 
övningarna och hur många repetitioner man ska göra.

Många blir li-te för ambitiösa. Har man inte tränat på tjugo år tar man gärna i för hårt i början. En långsam upptrappning är bättre, menar Leif Dahlberg. Och det räcker med korta pass. Hellre korta och koncentrerade pass där övningarna utförs med kvalitet. Det går inte att skylla på att man inte har tid. Ofta kan man hitta sätt under dagen som gör att 
övningarna kan genomföras.

– Alla kan välja att ta trapporna istället för hissen. Eller varför inte stå på ett ben medan man borstar tänderna? Även sådana små saker gör skillnad i längden.

Efter sex till tolv veckor känner de flesta en klar förbättring.

– Efter ett halvår till ett år har många gott från 6 till 2 på en 10-gradig smärtskala. Alla blir inte smärtfria, men smärtan minskar och funktionen i lederna förbättras för de allra flesta.

Kan man ta en värktablett och sedan träna?
– Jag tycker man kan göra det. Man kan ta smärtstillande när man får ont men man ska undvika regelbunden användning på grund av biverkningsrisk. Vår uppföljning visar att 20 av dem som börjat träna, slutar med smärtstillande. Men man kan ibland behöva en tablett som stöd.

Hur många blir hjälpta av 
träning?
– 75 procent blir hjälpta, uppvisar bra resultat och är 
helt nöjda. Det finns en ny studie om patienter som man bedömde behövde knäproteser. De fick delta i ett tolv veckor långt träningsprogram. Men efter programmets slut så 
visade det sig att tre fjärdedelar tackade nej till operation sedan. Träningen hade hjälpt dem tillräckligt.

Varför har man först nu förstått betydelsen av motion?

– I mitten av nittiotalet började det dyka upp studier som sade att det var okej att röra på sig – även om det gjorde ont. Nu vet man att det inte är farligt på 
något vis. På åttiotalet skulle 
exempelvis alla som hade ont 
i ryggen sjukskrivas i minst tre veckor. Sedan kom diskussionen igång och därefter visade studier att träning var rörelse kunde tvärtom vara bra.

Men fortfarande hör vi från patienter att det finns det läkare som inte rekommenderar motion i första hand, menar Leif Dahlberg.

– Det beror på okunnighet. Dessutom, det finns ju inget ekonomiskt incitament att rekommendera träning. Ur industrins perspektiv är det på kort sikt bättre att sälja proteser och värktabletter. Det är ibland också enklare att operera eller skriva ut ett recept än att få en patient övertygad om att operation och läkemedel inte alltid är 
bästa behandlingen.

leif_e_dahlberg

– Har man inte tränat på tjugo år tar man gärna i för hårt i början. Trappa upp långsamt i korta pass, säger Leif E Dahlberg, överläkare i ortopedi.

Vad är artros?

Värkande eller stela leder är ofta inte en del av 
det naturliga åldrandet utan artros. Artros uppstår 
vanligen på grund av att lederna belastats mer än 
de kan bära upp under lång tid. Närmare 500 000 
personer i Sverige är drabbade och 60 procent av 
dem är kvinnor.  Ofta drabbas leder i höfter och knän men även lederna i fingrar, fötter, axlar och ryggraden kan ge smärtor. Artros en av de vanligaste kroniska sjukdomarna. Det finns ärftliga faktorer, cirka 50 procent av alla drabbade har det i släkten. Oberoende 
av om man ärvt risk för artros, fungerar fysioterapi.

artros

Text: Sarah Nylund

Foto: Stefan Sandström, privat och Shutterstock

Träna hemma – med ett gummiband

Ett gummiband är det perfekta träningsredskapet som du kan ha med dig överallt och träna hela kroppen med – på den nivå som passar dig!

Läs mer och beställ direkt från oss här!

Läs också:

Vi lever aktivt och tränar – trots artrosen!

Beröring är viktigare än du tror

Annika yogade bort sin smärta


Läs mer om:

Dela
(171)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…