Annons

Annons

Arina andades bort sin migrän

Arina hade nästan gett upp hoppet om att bli fri från sin svåra migrän och ångest när hon kom i kontakt med andningsexperten Anette Aarsland. Plötsligt insåg Arina vilken stor betydelse andningen har och hur den kunde förändra hennes liv...

Dela
(2)

Migrän

Arina Ramberg, 47, var bara 24 år gammal när hon fick migrän.
– Jag fick fruktansvärt ont i huvudet och blev så dålig att jag kräktes efteråt.
Läkaren ställde diagnosen migrän och skrev ut läkemedel som skulle lindra anfallen, men det hjälpte inte. Det gjorde däremot ett annat läkemedel. Problemet var bara att medlet hade en svår biverkning: ångest.
Arina, som alltid varit stark och haft kontroll över läget tappade fotfästet. Varje gång hon fick en ångestattack var hon övertygad om att hon skulle dö.
– Det värsta var att det kunde komma när som helst, var som helst. Jag hade inte längre kontroll över mitt liv.
Eftersom det var migränmedicinen som orsakade ångesten försökte Arina hitta andra lösningar. Hon prövade olika blodtrycksmediciner och blev bättre ett tag, men smärtan kom tillbaka.
– Så var det hela tiden och jag prövade allt jag kom över, satte in hormonspiral, fick akupunktur, testade kinesiologi och massvis av olika hälsoprodukter. Inget hjälpte mer än för stunden.
Pest eller kolera
Det var som pest eller kolera, utan migränmedicinen fick Arina svåra attacker och kräktes efteråt, ibland på väg hem med sina två barn efter dagis och skola. Med migränmedicinen fick hon de kraftiga ångestattackerna.
Och som om det inte var tillräckligt fick Arina dessutom ont i ryggen. Strax innan julen 2012 blev ryggsmärtorna så kraftiga att hon inte kunde röra sig.
– Jag blev sjukskriven och fick göra en magnetröntgen, MR, men den visade ingenting. Så jag blev hemskickad med beskedet att låta tiden ha sin gång…
Men bara någon månad senare förvärrades situationen när hon drabbades av en sådan intensiv smärta i nacken. Inte heller denna gång visade MR-röntgen något.
Nu började Arina känna sig som en hypokondriker. Trots att hennes smärta var så stark att hon svimmade av den verkade inte någon läkare ta henne på allvar.
Hjälpen skulle komma från ett annat håll. Genom ett kommunalt hälsoprojekt, med syftet att sjuka snabbare skulle kunna återgå till arbetet, fick Arina tid för behandling hos en sjukgymnast som förklarade att hon hade en väldigt spänd gång och hållning med uppdragna skuldror och att hon inte andades på rätt sätt.
– Jag hade inte sett det själv men insåg efteråt att han hade alldeles rätt. Smärtan fick mig att spänna hela kroppen.
Vid ett föredrag med andningsexperten Anette Aarsland blev Arina åter påmind om andningens betydelse. När Anette berättade vilka problem stress kan orsaka kände Arina väldigt väl igen sig.
– Det Anette sa gick rakt in! Så när hon berättade att vi med andningens hjälp kan bli kvitt smärta tänkte jag: Varför inte, jag har ju prövat allt annat så då kan jag ju ge detta en chans också!
Arina började göra enkla andningsövningar varje dag och märkte snart resultat.
– Jag kunde inte komma ihåg när jag sist hade varit helt smärtfri en sådan lång period!
Andningen har också gjort att Arina blivit bättre på att slappna av. Det där med att vara snabb och effektiv har hon lagt på hyllan, hon har insett vilket pris hon får betala för det:
– Så länge jag inte stressar håller migränen sig borta. De verktyg jag har fått har räddat mitt liv!
En otrolig effekt
Under en period när Arina kände sig bra slutade hon göra övningarna. Men det straffade sig snart:
– Jag blev genast mycket sämre, men så snart jag började med övningarna igen gav smärtan med sig.
Arina har nyligen också ökat på sina kunskaper med en andningskurs hos Anette.
– Det är enkelt men har en sådan otrolig effekt, säger Arina entusiastiskt. Jag har fått tillbaka mitt liv och det är jag så tacksam för.

Andningsexperten tipsar!

Andningsexperten Anette Aarsland, som har sin verksamhet i Oslo men som på förfrågan kommer till Sverige, kan inte nog betona vikten av att andas rätt.
– En dålig andningsteknik kan ge muskelspänningar som sätter sig i huvud och nacke. Blir vi spända andas vi för ytligt, snabbt och för mycket.
Under sina kurser använder Anette lugna andningsövningar. Fokus ligger på utandningen som är den aktiva delen av övningarna, inandningen sköter sig själv.
– Det är viktigt att använda diafragman, mellangärdet, så att lungorna utnyttjas på rätt sätt. Då sänker du stressnivån och förebygger sjukdomar, betonar Anette Aarsland.
Andningsövningarna kan också hjälpa vid olika former av ångest och oro, situationer där kroppen pumpar på med kortisol och adrenalin.
– Vid ett ångestanfall är det lätt hänt att vi drar in stora mängder luft, vilket bara leder till att ångesten ökar och vi blir mer oroliga. Om vi i stället fokuserar på en långsam utandning, lugnt och ljudlöst, genom näsan, sänks ångestnivån, förklarar Anette Aarsland. Mitt motto är: Andas ut och släpp fri magen!

Annons

 

Läs mer:

Kamma bort din värk 

Tröttheten tog över mitt liv 

Alla prover var bra men jag hade ingen ork

Nytt läkemedel ger hopp för personer med hjärntrötthet

Av Sindre Nordengen

Foto: Marianne Otterdahl-Jensen


Läs mer om:

Dela
(2)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…