Annons

Annons

9 tips 
som får fart på träningsmotivationen

Hälften av alla 
som börjar träna har 
slutat efter sex månader. 
Motivationsforskaren Karin Weman Josefsson 
vet hur du ska göra för att 
inte bli en av dem!

motivation

Att komma i gång med träningen är en sak, men att göra träningen till en del av sin livsstil är svårare. Här är expertens tips som håller dig motiverad och gör att du fortsätter med din viktiga träning.

9 tips som ökar träningsmotivationen

1. Sänk tröskeln. Strunta 
i rekommendationer och vad andra klarar av, börja på en nivå som passar dig. Sedan kan du utmana dig själv därifrån.

Annons

2. Var realistisk. Är du 
morgontrött kommer du förmodligen inte att orka ta en powerwalk före frukost varje morgon. Särskilt inte i januari.

3. Välj rätt form. Många väljer träning som kräver för mycket tid och engagemang. Utgå från dig och din vardag.

4. Hitta din drivkraft. Vad är det som gör att du vill träna? Tänk på att borden och måsten är dåliga drivkrafter.

5. Lite träning är också träning. Man måste inte gå till gymmet tre gånger i veckan för att det ska vara lönt. Bara att regelbundet bryta stillasittandet anses ha samma hälsoeffekter som att sluta röka.

6. Tänk långsiktigt. Träning ska du ägna dig åt hela livet. Med det perspektivet är några veckors eller månaders uppehåll inte hela världen.

7. Identifiera dina framgångsfaktorer. Vad var det som gjorde att du kom iväg 
den där gången du helst av 
allt hade velat dra täcket över huvudet?

8. Ha en plan B. Hinner 
du inte till ditt pass så gå runt kvarteret. Eller gör tjugo 
knäböj (utan vikter).

9. Hoppa över det då! Känns tv-soffan oemotståndligt lockande i regnet så hoppa över träningen. Men skippa det dåliga samvetet och njut av din myskväll – och kom igen nästa dag.

Karin Weman Josefsson

Karin Weman Josefsson

 

 

 

 

 

 

 

3 vanliga fel vi gör

  1. Går ut stenhårt i stället för att anpassa träningen till vår vardag och verklighet.
  2. Tänker kortsiktigt och 
extremt i stället för att
 tänka resten av livet.
  3. Har en fördömande attityd i stället för att vara snälla mot oss själva och göra 
saker vi mår bra av.

 

Läs mer:

Dags att skippa undanflykterna och börja träna

4 övningar för dig med ont i ryggen

Så tränar du rätt för din ålder

 

Text: Åsa Åhlander

Foto: Shutterstock, Mikael Evard

Läs också:

Dela
(3)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…