Annons

Annons

8 tips som kan skydda dig mot cancer!

Ett tyskt forskarteam lyfter fram åtta viktiga livsstilsregler för den som vill hålla sig frisk. Budskapet är enkelt: en sund livsstil och kost med många cancerbekämpande ämnen från naturen kan skydda dig!

Annons
Det finns många sätt att stärka din hälsa och skydda dig mot cancer.

Det finns många sätt att stärka din hälsa och skydda dig mot cancer.

 

Läs mer: Ny metod hittar 40 % fler tumörer 

 

1. Använd rätt sorts socker

Cancerceller behöver socker för att uppstå, växa och sprida sig. För mycket socker skadar cellerna och gör det lättare för cancer att utvecklas. Kolhydratrik kost frisätter glukos som hjälper cancercellerna att bli resistenta mot cellgifts- och strålbehandling. Genom att välja sundare sockerarter hämmas cancercellerna som till och med kan dö under gynnsamma omständigheter.

Att tänka på:
• Begränsa kolhydratintaget och minska på bröd, pasta, potatis, kakor, godis och söta drycker som innehåller stora mängder stärkelse och glukos.
• Försök undvika socker som får blodsockret att stiga snabbt, dvs glukos (druvsocker), maltsocker, laktos (mjölksocker) och sackaros.

Välj hellre:
• Sockerarter som har begränsad eller ingen effekt på blodsockernivån, som fruktos (fruktsocker), galaktos, isomaltulos och inulin (finns bl a i jordärts- och kronärtskocka, svartrot och palsternacka).
• Glukos- och stärkelsefattigt bröd och pasta, utan gluten men med högt proteininnehåll.

 

2. Välj hälsosamma fetter och oljor

Fett säkrar upptaget av viktiga anticancerämnen från naturen. Nummer 1 är E-vitaminet gammatokotrienol (finns i röd palmolja och riskli) som hämmar cancerceller, dödar dem eller gör dem mottagliga för cellgifts- och strålningsbehandling samtidigt som det skyddar friska celler mot strålningsskador. Men även övriga E-vitaminer, A-, D- och K-vitamin kan minska risker. Och omega-3-fettsyror skyddar genom att strypa syre- och energitillförseln till tumörerna.

Att tänka på:
• Övervikt och bukfetma är en stor riskfaktor för flera sjukdomar, däribland flera former av cancer.
• Försök undvika överskott av omega-6-fettsyror, undantaget inflammationshämmande gammalinolensyran.

Välj i stället:
• Linfrön, rapsolja och feta fiskar som lax och makrill, som är rika på omega-3-fettsyra.
• Grön- och brysselkål, broccoli och baljfrukter.

 

3. Ät tillräckligt med protein

Protein är en viktig byggsten för kroppen. Viktigast är de åtta s k essentiella aminosyrorna som vi får via kosten och som kroppen behöver för att bekämpa cancerceller. Det aminosyraliknande ämnet L-karnitin hjälper dessutom till att göra cancercellerna mottagliga för behandling.

De livsviktiga aminosyrorna finns i:
• Fisk och kött, vilt eller ekologiskt.
• Ägg.
• Mjölk, mjölkprodukter samt mjölksyrade produkter.
• Kikärter, soja, hampafrön och nötter.

 

Läs mer: 10 behåar som lyfter och stöttar

 

4. Ät rikligt med ämnen från växtriket

Från naturen kan vi få hjälp av olika mikronäringsämnen, s k sekundära växtämnen som både kan hämma uppkomsten av elakartade cancerceller och förinta dem när sjukdomen brutit ut. Välj gärna mogna och lokala produkter eftersom ämnena inte mår bra av att lagras. Skölj hellre än skala då mycket näring sitter i eller direkt under skalet. Råkost är ofta bästa varianten för att få i sig de hälsosamma ämnena, undantaget tomat som måste upphettas för att du ska kunna tillgodogöra dig det nyttiga lykopenet.

Stärkande livsmedel:
Bladgrönsaker, alla sorters kål, tomat, broccoli, spenat, lök och vitlök, äldre sorters äpple, citrusfrukter, vinbär, hallon, plommon, örter, pistaschnötter, valnötter, mörk choklad, rödvin och grönt te.

 

5. Se till att få mycket solljus

Solen hjälper kroppen att bilda D-vitamin, anticancervitaminet som i flera studier tydligt visat sig ge effektivt skydd mot bröstcancer. Höga halter av vitaminet halverade även risken för såväl bröst- som tarmcancer. Solljuset sätter även fart på tillverkningen av serotonin, vårt må bra-hormon som är nog så viktigt när vi blir sjuka. Var ute en halvtimme 3–4 ggr i veckan så att åtminstone ansikte och armar får ta del av de nyttiga solstrålarna. Under det mörka halvåret kan vi behöva extra tillskott av D-vitamin, livsmedelsverket rekommenderar 7,5–10 mikrogram/dag.

Bra D-vitaminkällor:
Lax, sill, sardiner, tonfisk, magra mjölkprodukter som är D-vitaminberikade, margarin, champinjoner, kalvlever och ägg.

 

6. Rör på dig regelbundet

Bristen på motion kopplas samman med flera olika cancerformer. Samtidigt visar studier att regelbunden träning både kan förebygga och underlätta läkningen på samma sätt som läkemedel. Näst efter att sluta röka är fysisk aktivitet, minst 30 minuter/dag minst fem dagar i veckan, den viktigaste faktorn för att minska risken för bröst- och tarmcancer, upp till 40–50 %.

Motionens positiva effekter:
• Hormonsystemet stabiliseras, när det är i obalans påskyndas cancercelltillväxten.
• Arbetande muskler sänker insulinnivån samtidigt som immunförsvaret stärks.
• Ämnesomsättningen ökar och påskyndar fettförbrukningen vilket minskar produktionen av hormoner och signalämnen som kan få cancerceller att växa.

 

7. Vårda den psykiska balansen

Ett starkt psyke betyder ett starkt immunförsvar – och tvärtom. Psykisk obalans underlättar för sjukdomar att slå rot i kroppen, däribland cancer.

Så förbättrar du din livskvalitet:
• Lyssna på din inre röst och gör det du mår bäst av.
• Ta hjälp av din omgivning när du mår dåligt, tillsammans blir ni starkare.
• Sök professionell hjälp, utbildade terapeuter kan hjälpa dig att hitta rätt väg igen.
• Minska på stressen, unna dig pauser och ta avkopplande promenader.

 

Läs mer: Nettans cancergen hade gått i arv

 

shutterstock-160390298-jpg.jpg

8. Njut av en god nattsömn

Under sömnen återhämtar kroppen sig, hormonbalansen stärks liksom vårt motstånd mot cancer. Sömnen är också en viktig reparationsfas för den som är sjuk. Äter du extra proteinrik mat på kvällen förstärker du effekten.

Så sover du gott:
• Ät inte senare än 2–3 timmar innan du ska lägga dig. Mat med mycket socker och stärkelse hindrar utsöndringen av sömnhormonet melatonin och försämrar sömnen.
• Rogivande te eller varm mjölk kan skynda på sömnen.
• Var aktiv på dagen, men varva ner timmen innan du lägger dig.
• Har du huvudet fullt av tankar kan det hjälpa att skriva ner dem, för att få mer ro.
• Haft en dålig nattsömn? Unna dig en tupplur under dagen, men inte mer än i 30 minuter.

Källa: Livsstil & cancer, de 8 reglerna av Johannes F Coy, Freerk T Baumann, Jörg Spitz, Anna Cavelius. Optimal förlag.

 

Läs mer:

Jag förstod inte att mina besvär kom från sköldkörteln

Ät dig friskare

15 tips som gör dig friskare

 

Av Christina Mellberg

Foto: Shutterstock

Läs också:

Dela
(16)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…