Annons

Annons

Så sover du gott – 8 tips!

Har du svårt att ställa om kroppen till vintertid? Här kommer 8 tips för en bättre sömn!

Dela
(26)

8 tips för att sova gott när vi går över till vintertid

 

1. Lägg dig och gå upp vid ungefär samma tid varje dag. Regelbundna vanor är bra för sömnen.

2. Sovrummet ska vara mörkt, tyst och svalt. En bekväm säng, bra kudde och täcke är också guld värt.

 

Annons

Läs mer: 10 tips som får dig att sova gott

 

3. Motion är bra för sömnen men inte för mycket och för nära sänggåendet, då kan effekten bli den motsatta. Men en skön avkopplande kvällspromenad gynnar sömnen.

Gilla Hemmets på Facebook

4. Dator, surfplatta och mobiltelefon är helt ok dagtid, men innan du ska sova passar det bättre med en bok.

5. Koffein i kaffe och te med koffein har lång verkan, drick det därför inte för sent på kvällen.

 

Läs mer: Varför är jag alltid så trött?

 

6. Alltför mycket alkohol rubbar sömnen, varm mjölk är en bättre kvällsdryck.

7. En proppfull mage jobbar hårt och kan ge orolig sömn. Är du hungrig? Ät något lätt före sänggåendet eftersom hungern annars riskerar att hålla dig vaken.

8. Varva gärna ner innan du ska lägga dig. Avslappningsövningar och rogivande musik kan hjälpa.

 

Läs mer

Sömnskolan lärde oss att sova gott!

Jag har lärt mig bryta mönstret!

Jennica somnade vid ratten av sin narkolepsi 

 

Foto: Shutterstock

 


Läs mer om:

Dela
(26)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…