Annons

Annons

8 saker som bör finnas i våra kylskåp!

Vi listar 8 livsmedel som alla borde ha i sitt kylskåp. De är riktiga näringsbomber som underlättar för dig som vill äta sunt och gör att du blir både mätt och glad!

Dela
(0)

nyttiga-livsmedel

 

1. Citron

Att pressa lite citron i te eller vatten är en alldeles utmärkt start på dagen. Tillsätt gärna lite ingefära för extra smak och hälsofördelar. Ytterligare ett tips är att sätta en kanna vatten med citronskivor i kylen så att du har tillgång till gott, kallt och näringsrikt vatten hela dagen. Mycket nyttigare än både läsk och saft.

Annons

Så går det lättare att riva citronen >>

 

2. Ägg

Ägg kan vara världens bästa livsmedel. Det är gott, mättande och fullproppat med protein. Koka ett ägg och ät till mellanmål eller stek en omelett och toppa med spenat, fetaost och lite lax. Lätt som en plätt!

Smartaste knepet för att skala ägg >>

 

3. Frysta bananer

Att skiva bananer och frysa in i till exempel matlådor är guld värt när du blir sötsugen. Ta ut några skivor och mixa med en skvätt vatten eller mjölk till en glassliknande konsistens. Ät som det är eller smaksätt med lite kakao, frusna bär eller mango.

 

4. Nötsmör

Naturellt nötsmör på till exempel jordnötter, mandel eller cashewnötter mättar bra och ger massor av energi. Köp färdigt på burk eller gör eget genom att mixa nötter och eventuellt tillsätta lite salt. Servera på en macka, tillsammans med äppelklyftor eller klicka i din smoothie. Nötter innehåller protein, fett, mineraler och vitaminer, men överdosera inte. Det räcker med en liten klick för att du ska bli mätt och känna av hälsoeffekterna.

 

5. Paprika och oliver

Skiva upp paprika och servera tillsammans med oliver. Perfekt när du blir sugen på något gott eller är lite småhungrig.

 

6. Fryst fisk

Självklart är det både godast och nyttigast med färsk fisk. Men frysta fiskbitar är en riktig räddare i nöden när du har ont om tid eller inspiration. Lägg den tinade fisken på en plåt, ringla över lite olivolja, krydda med salt och peppar och stek i ugn. Servera med en god sallad eller rostade rotfrukter.

Klicka här för att få massor av läckra fiskrecept >>

 

7. Babyspenat

Perfekt att strö över maten när du behöver en extra vitaminkick. Funkar fint på pastan, smörgåsen, i grytan, smoothien eller på omeletten. Förutom den goda smaken får du bland annat en rejäl dos järn och A-vitamin.

 

8. Hummus

Ett proteinrikt och mättande tillbehör som du lätt gör genom att mixa kokta kikärter, vitlök, spiskummin, salt, peppar, citron och olivolja. Förvara i kylen och servera till grönsaksstavar eller liknande.

Heta kikärter i spenat >>

 

Läs mer: 

17 livsmedel som gör dig piggare

Snus, kaffe, lakrits… Så farlig är din last

7 saker du inte ska lägga i kylen

 

Foto: Shutterstock

Källa: Womenshealth.se


Läs mer om:

Dela
(0)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…