Annons

Annons

7 skäl att promenera mera!

Vill du leva lite mer hälsosamt? Ut och gå! Enligt forskare vid det prestigefyllda Harvard Medical School är raska promenader i princip den bästa motion du kan få. Här är några av de positiva hälsoeffekterna!

Dela
(445)

Därför är det så nyttigt att promenera

 

1. Minskat sockersug

Kämpar du med sockersug och onyttiga mellanmål? Ta en promenad på 15 minuter och sockersuget försvinner! Enligt forskarna är promenaderna speciellt effektiva mot chokladsug…

Annons

 

2. Bättre immunförsvar

Hej förkylnings- och influensasäsong! Bästa medicinen mot vinterns sjukdagar är faktiskt promenader. En studie med mer än 1 000 män och kvinnor visar att de som promenerade 5 dagar i veckan, minst 20 minuter vid varje tillfälle, hade 43 procent färre sjukdagar än de som motionerade en gång i veckan eller mindre.

Gilla Hemmets på Facebook

Läs mer: Lyssna på Hemmets doktorspodd

 

3. Lika hälsosamt som löpning

Tillhör du skaran som tror att det krävs blod, svett och tårar i löpspåret för att träningen ska ge effekt? Tänk om! Enligt forskarna på Harvard Medical School är det inte sant. Bränner du bara lika många kalorier är de långsiktiga hälsoeffekterna desamma. Du minskar risken för diabetes, hjärtsjukdomar och högt blodtryck.

 

4. Får dig att må bättre

En rask promenad lindrar stress. En studie i Psychsosomatic Medicine visar dessutom att promenader kan ha precis lika stor effekt som läkemedel på människor som lider av depression eller nedstämdhet.

 

Läs mer: 10 sätt att lindra värken

 

5. Bättre sömn

Tillhör du skaran som tar morgonpromenader? Grattis, då kan du ha lättare att sova på kvällen. Det visar en studie publicerad i tidskriften Sleep. Personerna i studien sov hela 46 minuter längre per natt efter 16 veckor av morgonpromenader (på cirka en halvtimme) cirka tre gånger i veckan.

 

6. Färre skador

De som går löper betydligt mindre risk att drabbas av skador än de som springer. Ca 5 procent rapporterar någon form av skada efter att ha promenerat medan siffran vid löpning är hela 70 procent.

Läs mer: Så tränar du händerna – expertens bästa övningar

 

7. Mindre ledvärk 

Raska promenader minskar risken för ledvärk som hänger ihop med till exempel sjukdomen artros. Går du 8-10 kilometer i veckan kan du dessutom förhindra att värken över huvud taget uppstår.

 

Läs mer: Gå dig i form – 6 lätta övningar 

 

Tänk på! Du behöver inte powerwalka för att må bättre, det räcker faktiskt med att gå 1,2 kilometer om dagen med en hastighet av 3-4 kilometer i timmen för att uppnå positiva effekter på hälsan.

 

Mer info hittar du här och här.

 

Läs mer: 

Så tränar du rätt för din ålder

Drick mer kaffe – lev längre

Glömsk? Så får du bättre minne

 

Av Åsa Boustedt

Foto: Shutterstock


Läs mer om:

Dela
(445)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…