Annons

Annons

5 steg till inre lugn

Medveten, samlad och lugn. Det vill man gärna bli. Men hur? Ett bra knep är att meditera. Att blunda och sitta stilla och tänka på ingenting. Man är inte vaken, man drömmer inte och man sover inte. Man är någonstans mittemellan – i det så kallade fjärde tillståndet.

Dela
(16)

Hitta ditt inre lugn

1. Bestäm en tid när du är ostörd. På morgonen, lunchen eller kvällen.

2. Bestäm hur länge du ska hålla på. Börja med 5 min och förläng till 30 minuter. Ställ väckarklockan.

3. Sitt rakryggad och bekvämt på marken eller på en stol.

Annons

4. Blunda och andas. Lägg handen på magen och andas ut ända ner i magen. Andas in lugn, andas ut stress.

5. Börja meditera: Andas in genom näsan och räkna ETT. Håll andan. Andas ut genom näsan: ETT. Andas in genom näsan: TVÅ. Håll andan. Andas ut genom näsan: TVÅ. Och så vidare till TIO. Börja om med ETT osv i 7–10 min.

 

Läs mer

Meditation gör din hjärna mer effektiv

Rätt mat och motion för din ålder

8 tips som får dig att må bättre

 

Av Stina Hedlund

Foto: Shutterstock

 

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Lär dig att hantera din stress genom onlinekursen "Stressa mindre - lev mer"

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Hemmets nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa mindre – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!


Läs mer om:

Dela
(16)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…