Annons

Annons

5 snabba och lättlagade luncher

Fyll veckans matlåda med fräsch räksallad, läckra laxcrêpes och exotisk kyckling. Luncherna går snabbt och lätt att laga!

Dela
(24)

5 snabba och lättlagade luncher

 

1. Kryddiga korvar

Skiva 100 g kryddig korv i slantar, stek i stekpanna. Blanda med 1/2 strimlad röd paprika, 1 grovriven morot, ca 1 dl babyspenat, 1/2 dl strimlad rödkål, kärnorna från 1/4 granatäpple, 1 tsk vitvinsvinäger, 1 msk rapsolja, salt och peppar.

Annons

 

2. Crêpes med laxfyllning

Vispa samman 1 ägg, 1 dl vetemjöl, 2 dl mjölk och 1 msk smält smör till en jämn smet. Grädda crêpes, låt svalna. Blanda samman 75 g färskost, 75 g varmrökt lax och 1 msk hackad gräslök. Lägg en klick av fyllningen på varje crêpes och rulla ihop.

 

3. Ananaskyckling

Stek 2 skivor ananas hastigt i stekpannan. Servera med 100 g strimlat kycklingkött, (stekt filé eller färdiggrillad), ca 1 dl rucolasallad, 1 dl kokt ris samt 2 msk crème fraiche blandad med rivet skal från 1/2 lime.

 

4. Räksallad

Blanda 50 g svarta bönor med 1/2 tärnad mango, ca 1 dl strimlad babyspenat, 50 g förvällda haricots verts och 75 g skalade räkor el 100 g varmrökt lax. Servera med 2 msk crème fraiche, 1 tsk riven färsk ingefära, salt och peppar.

 

5. Omelett med ädelost

Vispa 2 ägg med 1/4 dl vatten. Smula i 35 g ädelost och tillsätt 1/2 strimlad salladslök. Häll i en form med bakpapper i bottnen. Ställ in i 200 ugn, ca 20 min tills äggsmeten stannat. Skär upp i rutor och lägg i matlådan. Strö över 1/2 tärnat päron, blandat med 3 hackade valnötter. Servera med 50 g lufttorkad skinka.

 

Recepten är beräknade för 1 person.

 

Läs mer

5 supergoda soppor

3 veckomenyer som får dig att rasa i vikt

3 recept för dig som vill testa 5:2

 

Av Janet Gustavsson

Foto: Erik Karlsson


Läs mer om:

Dela
(24)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…