Annons

Annons

Video: 4 övningar som stärker foten

Sjukgymnasten Åsa Rippe visar fyra övningar som stärker dina fötter och minskar risken för problem. Gör dem gärna varje dag, dina fötter behöver det!

Dela
(2)

Missa inte: Så klarar dina fötter sommaren

Övning 1 – Spreta och tryck ihop!


Det här är en bra styrketräningsövning för hela foten.

Utgångsposition: Stå på hälen och håll framfoten i luften och tårna ihop.

Annons

Gör så här: Spreta så mycket du kan med tårna, tryck därefter ihop dem. Det är viktigt att tårna är raka under hela rörelsen. Det kan vara lite svårt att få till rörelsen i början men när du väl fått in tekniken är det ganska lätt, så ge inte upp. Upprepa 10 ggr på varje fot.

Tips! Vill du göra det lite svårare kan du sätta ett gummiband mellan tårna så får tårna lite extra motstånd.

 

Övning 2 – Växelbruk för tårna

Fotgympa övning 2

Övning som tränar muskulaturen i tår och fot.

Utgångsposition: Stå med fötterna parallellt på golvet.

Gör så här: Lyft båda stortårna i luften samtidigt som du trycker ner de små tårna i golvet. Växla och lyft småtårna och tryck ner stortårna. Fortsätt växla mellan stortår och övriga tår, 10 ggr.

Tips! Tycker du det är svårt kan du göra övningen med en fot i taget.

 

Övning 3 – Dra in och skrynkla!

Fotgympa övning 3

Den här övningen är extra bra för att minska risken för hälsporre!

Utgångsposition: Sitt på en pall med fötterna på en servett framför dig.

Gör så här: Dra in foten under dig så att du skrynklar servetten med tårna, släpp efter och upprepa 10 gånger.

Tips! Vill du inte använda en servett går det lika bra med en liten frottéhandduk.

 

Övning 4 – Massage med liten boll

Fotgympa övning 4

Här mobiliserar och stretchar du fotsulans muskulatur.

Utgångsposition: Stå upp med hålfoten på en tennisboll.

Gör så här: Rulla foten fram och tillbaka över bollen med ett lätt tryck i fotsulan. Upprepa 5–10 gånger på varje fot. Tryck inte för hårt, bollen ska följa med under foten och massera fotsulan.

 

Här kan du se Åsa visa alla övningarna

 

Läs mer: 

Träna axlarna med Åsa

Gå dig i form – 6 stärkande övningar 

4 övningar för dig som har ont i ryggen

 


Läs mer om:

Dela
(2)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…