Annons

Annons

10 tips som får dig att sova gott

Sommartiden är här med ljusare kvällar. Många tycker att det är svårt att somna – och vakna i tid – när vi ställer fram klockan. Här får du 10 tips för en bättre sömn!

Dela
(0)

10 tips som får dig att sova gott

1. Skippa plattan

Använd inte mobiltelefon och surfplatta i sängen eller innan du lägger dig. Skärmens blåa ljus påminner om dagsljus och lurar kroppen så att utsöndringen av sömnhormonet melatonin inte kommer i gång. Allra bäst är om du tar en paus från mobil och platta ett par timmar innan läggdags, då sover du bättre.

Annons

 

2. Varva ner

Motion kan vara positivt för sömnen, men träna inte för sent på kvällen det kan ha motsatt effekt. Lugn och ro innan sängdags är bäst för sömnen.

 

3. Undvik kaffe

Drick inte kaffe, te eller alkohol sent på kvällen det stör sömnen. En stor måltid innan läggdags kan också göra det svårt att somna. Även nikotin påverkar sömnen negativt.

 

4. Välj med omsorg

Sovrummet ska vara mörkt, tyst och svalt för att främja sömnen. Dator och tv hör inte hemma i sovrummet. Välj säng, täcke och kudde med omsorg så att du har de bästa förutsättningarna för en skön sömn. Sovmask och öronproppar kan vara bra hjälpmedel.

 

5. Inga långa tupplurar

En tupplur efter maten behöver inte vara fel, men sover du längre än 30 minuter kan din nattsömn påverkas.

 

6. Skapa rutiner

Regelbunden dygnsrytm då du stiger upp och lägger dig vid ungefär samma tid varje dag gör att du sover bättre. Kroppen gillar rutiner!

 

7. Unna dig avkoppling

En fulltecknad almanacka och en stressig vardag kan göra det svårt att varva ner och komma till ro på natten. Har du för många måsten och aktiviteter ska du kanske fundera på att prioritera avkoppling då och då.

 

8. Slappna av

Varva ner före sänggåendet. Ett par timmar vid datorn, en spännande deckare på tv eller något annat som gör att hjärnan går på högvarv främjar inte sömnen.

 

9. Drick mjölk

Ett varmt bad innan sänggåendet kan hjälpa dig att varva ner och göra dig avslappnad. Ett glas varm mjölk kan ha samma effekt.

 

10. Skapa goda vanor

Sömndagbok och avslappningsövningar kan hjälpa dig som har sömnproblem. Kognitiv beteendeterapi, KBT, kan vara ett sätt att få goda sömnvanor. Läs mer på www.apoteket.se eller www.somnhjalpen.info

 

söndag den 27 mars är det dags att ställa fram klockan till sommartid.

 

Källor: Boken som ger dig bättre sömn av Jessamy Hibberd & Jo Usmar, 29 sidor mot sömnbesvär av Kerstin Jeding

 

Läs mer

Varför är jag alltid så trött?

Alla prover var bra men jag hade ingen ork

Stressad och trött? Här är 15 tips som gör dig friskare 

 

AV ANETTE BÜLOW

FOTO: SHUTTERSTOCK


Läs mer om:

Dela
(0)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…