Annons

Annons

10 steg som stoppar sötsuget!

Piggar du upp dig med godis när du är trött eller tar en kaka i väntan på att maten ska bli klar? Dietisten Anne-Li Isaxon vet hur du kan bli kvitt ditt sötsug! Allt som krävs är 10 små steg.

sockerberoende

1. Analysera

Se över ditt sötsug, hur yttrar det sig? Du kanske egentligen är hungrig eller törstig? Genom att undvika eller minska på situationer som utlöser sötsuget blir avvänjningen lättare.

 

2. Rensa

Rensa i skafferi och kylskåp. Ta bort allt som är sött och köp i stället hem nyttigare alternativ, som frukt, bär, naturella nötter, fröer, finn crisp, hårt fullkornsbröd etc.

Annons

 

3. Acceptera hur det känns

Det kan kännas motigt i början. Äter du ofta sött har kroppen blivit van vid det, vilket gör det ännu svårare att stå emot sötsuget. Du kan också bli trött och okoncentrerad.

 

4. Undvik fällorna

Se upp med dolda sockerfällor, som juice, flingor, fruktyoghurt och ketchup. Läs innehållsförteckningen på paketen, vanlig proviva och nyponsoppa har t ex lika mycket socker som läsk. 1,5 liter läsk motsvarar 53 sockerbitar = 640 kalorier!

Läs mer: 12 dolda sockerbomber i vardagsmaten 

 

5. Välj ett bättre alternativ

Ät mat som ger längre mättnadskänsla och jämnare blodsocker. Byt ut snabba kolhydratkällor till mer långsamma, t ex vitt bröd till fullkornsbröd, vit pasta till fullkornspasta, sylt till bär och juice till frukt.

 

6. Ät mellanmål

Ät med ca 3–4 timmars mellanrum. Är du hungrig slinker det lättare ner snabba kolhydrater som gynnar sötsuget. Nyttiga mellanmål: Keso med rivet äpple, smoothie med bär och naturell fil/yoghurt och nötter.

 

7. Frukost är A och O

Grunda rätt från början. En frukost som triggar igång ditt sötsug kan påverka hela dagen. Bra alternativ är fibergröt med bär, fullkornsbröd med pålägg, gärna fisk samt ev ett ägg.

 

8. Rör dig mer

Följ upp dina nya matvanor med en mer aktiv livsstil. Träning hjälper till att hålla blodsockret på en bra nivå och ökar produktionen av våra må-bra-hormoner, det kanske behövs när din ”sockerkompis” tagits ifrån dig?

 

9. Fall inte tillbaka

Kroppens behov av socker har minskat. Vid alla förändringar kan vi ibland falla tillbaka i gamla mönster. Köp t ex inte hem saker som kan trigga igång sötsuget. Fast världen rasar ju inte av en liten kaka…

 

10. Hitta rutiner

Grattis, du har nått målet! Fortsätt undvika tillsatt socker och gör skillnad på vardag och fest. En bit mörk choklad, gärna med hög kakaohalt, är dock en helt ok belöning, menar Anne-Li Isaxon:

—Det är stor skillnad på att någon gång ta en bit choklad jämfört med att dagligen äta godis, kakor och läsk.

 

Läs mer:

Annika blev fri från sitt sockerberoende

Så sporrade vi varandra att gå ner i vikt

Rätt kost minskar behovet av insulin

 

Text: Christina Mellberg

Foto: Shutterstock

Läs också:

Dela
(35)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…