Annons

Annons

10 anledningar till att promenader är bästa medicinen

Bli friskare och lev längre genom att promenera en halvtimme varje dag. Här är är sjukdomarna du kan undvika, enligt Anders Hansen, överläkare i psykiatri som skrivit boken Hälsa på recept.

Dela
(465)

promenera

Promenader håller hjärnan ung, stärker ditt skelett, motverkar stress – och har många andra fördelar för hälsan. Foto: Shutterstock

1. Håller hjärnan ung

Hjärnan är förmodligen det organ som påverkas mest av att vi rör på oss. Men vad beror detta på? På kort sikt blir hjärnan bättre syresatt när vi rör oss, vilket beror på att blodflödet i hjärnan ökar. På längre sikt har regelbunden träning andra effekter såsom att det bildas nya hjärnceller i hjärnans minnescentrum. Fysisk aktivitet stärker dessutom frontalloben, hjärnans mest avancerade del där förmågor som koncentration, beslutsfattande och impulshämning finns.

2. Motverkar stress och utbrändhet

Fysisk aktivitet är kanske den bästa stressmedicinen. Regelbunden träning leder till att stresshormonet kortisol successivt sänks. Områden i hjärnan som bromsar stressen stärks.

Annons
Gilla Hemmets på Facebook

Läs också: 7 varningssignaler på depression som du bör ta på allvar

3. Stärker ditt skelett

Bristen på fysisk aktivitet är kanske den största riskfaktorn för benskörhet i dag. Skelettet behöver allsidig belastning för att må bra. Enkelt uttryckt kan man säga att muskler som används ofta och blir starka kräver mer av skelettet, så att nybildningen av benvävnad hela tiden hålls igång.

4. Förebygger 
diabetes

Fysisk aktivitet kan förebygga och försena insjuknandet i diabetes typ 2. Den ökar musklernas känslighet för insulin.

Läs också: 7 skäl att promenera mera

5. Håller blodtrycket nere

Regelbunden fysisk aktivitet med måttlig ansträngning ger ett bra skydd mot högt blodtryck.

6. Slipp åderbråck

Du kan förebygga åderbråck och svullna ben. Om du redan fått åderbråck kan du förhindra att de blir sämre. Promenader tränar muskelpumpen i benen som sörjer för en normal blodcirkulation. Gångträningen gör att blodet hittar nya vägar för att nå ut i benen, nya små blodkärl växer till runt förträngningen.

7. Minskar risk för depression

Man vet att effekten av motion är likvärdig med antidepressiva medel vid lätt till medelsvår depression. Här behöver man dock få upp pulsen rejält!

Läs också: Därför är det så nyttigt att cykla till jobbet

8. Skyddar mot 
cancer

WHO:s senaste rekommendationer säger att 150 minuters fysisk aktivitet per vecka minskar risken för vissa cancerformer, däribland bröstcancer. Flera studier visar också detta.

9. Håller igång 
tarmen

Motion är ett utmärkt naturmedel för att få igång en trög tarm. En lagom rask promenad dagligen räcker för att stimulera tarmrörelserna och motverka förstoppning.

10. Gå ner i vikt/håll vikten

Att gå i trapporna, ta fem minuters extra promenad om dagen eller arbeta en timme stående varje dag kan göra mirakel för hälsan. Du kan bli av med tre kilo på ett år!

Läs också: 8 tips för att få ihop 10 000 steg per dag

 

Läs mer

9 tips som får fart på träningen

Därför är träning bra för hjärnan

Farmor och mormor spelar fotboll och sänker blodtrycket


Läs mer om:

Dela
(465)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…